۱۳۸۸/۰۱/۲۶

گشايش ۲ جبهه جديد طالبان عليه ناتو و ارتش پاكستان ( تحلیل و گزارش )




سلفی نیوز: طرح حملات هوايى امريكا به مناطق قبيله اى شمال پاكستان موجب شده شبكه شبه نظاميان طالبان در پاكستان جنگ همه جانبه اى را عليه نيروهاى غربى از يك سو و واحدهاى امنيتى پاكستان از سوى ديگر آغاز كنند.
اندكى پس از عزيمت فرستادگان اوباما به پاكستان (ريچارد هالبروك و ژنرال مك كرنال) به پاكستان لشكر شبه نظاميان طالبان با بر هم زدن پيمان مصالحه با دولت زردارى، منطقه قومى سوات را به سمت پايتخت ترك كرده و در مسير پيشروى خود چند عمليات استشهادی عليه مقرها و واحدهاى امنيتى انجام دادند.
شبه نظاميان طالبان ديروز مرحله جديد عمليات خويش عليه كاروان هاى تداركاتى ناتو با انهدام چندين كاميون اين سازمان به نمايش گذاشتند. شبه نظاميان طالبان كه تعداد آنها بالغ بر ۱۵۰ نفر گزارش شد و مسلح به سلاح هاى خودكار و راكت بوده اند، صبح ديروز به پايانه نيروهاى تداركاتى ناتو حمله كردند كه براثر آن ۱۱ كاميون ناتو به همراه تجهيزات همراهشان منهدم شد.
براساس اين گزارش منابع اسلام آباد گفته اند، اين حمله براى پليس پاكستان پيام خوبى نيست، زيرا با افزايش اين گونه حملات دولت اسلام آباد متهم به ضعف و كنترل نداشتن بر مناطق شمالى اين كشور شده است.
به گفته وريس خان، رئيس پليس پيشاور مهاجمان پس از حمله به گارد محافظ پايانه ناتو و خلع سلاح آنان اقدام به پرتاب بمب هاى آتش زا به كاميون هاى ناتو كردند. گفتنى است مسير كاروان تداركاتى ناتو به افغانستان از پاكستان عبور مى كند.
مهرماه سال گذشته طالبان عمليات بزرگ خود عليه كاروان هاى ناتو را در منطقه خيبر شروع كرد. اين حملات از آن زمان تاكنون به طور پيوسته ادامه داشته است و در نتيجه آن علاوه بر آن كه صدها دستگاه خودروى ناتو منهدم شده است مهمترين پل ارتباط غرب و ناتو به افغانستان فرو ريخته است. با قطع اين پل ارتباطى امريكا مجبور شد براى يافتن مسيرى جديد با ديگر كشورهاى همسايه افغانستان وارد مذاكره شود. طبق گزارش هاى فرستادگان امريكا تاكنون با چند كشور مجاور افغانستان از جمله ازبكستان، روسيه و تاجيكستان وارد مذاكره شده است و قرار است بزودى توافقنامه هايى در اين خصوص با تاجيكستان امضا كند.
از سوى ديگر با شدت گرفتن حملات شبه نظاميان به نيروهاى غربى يك مقام انگليسى از دولت اين كشور خواست از حمايت علنى امريكا در حمله به مواضع نيروهاى القاعده با استفاده از هواپيماهاى بدون سرنشين خوددارى كند. بر اساس گزارش روزنامه تايمز صديق خان، وزير مشاور در امور ارتباطات اجتماعى انگليس با شنيدن خشم دانشجويان پاكستانى درباره حمله هاى امريكا به خاك پاكستان گفت: «كاملاً واضح است كه بسيارى از مردم پاكستان واژه انگليس را معادل با امريكا مى دانند.» خان افزود: ما مى خواهيم تبيين كنيم كه سياست خارجى ما، به ويژه درباره حملات هواپيماهاى بدون سرنشين با سياست خارجى امريكا متفاوت است.»اظهارات خان در حالى صورت گرفت كه بازرسان به اين نتيجه رسيدند كه طرح حمله القاعده براى بمبگذارى در مراكز خريد منچستر در عيد پاك از پاكستان هدايت مى شده است. دستگاه امنيت خارجى انگليس رشيد رئوف، يك مجاهد انگليسى متوارى را به عنوان مسئول عمليات القاعده در اروپا شناخت و وى را مظنون به طرح ريزى براى يك حمله گسترده به شهر هاى اروپا دانسته است، اما مقام هاى لندن حملات خونين هواپيماهاى بدون سرنشين امريكا را عامل واكنش انتقام جويانه القاعده دانسته اند.
تحركات جديد شبه نظاميان پاكستان همچنين روابط اسلام آباد با دهلى را نيز تحت تأثير قرار داده است. ديروز پس از آن كه نخست وزير هند ادعا كرد طالبان پاكستان عمليات تازه اى براى نا امن كردن انتخابات هند دارند، اسلام آباد سفير هند را احضار كرد.
همچنين وزارت دفاع هند اعلام كرد: فرماندهان نيروى دريايى اين كشور نشستى اضطرارى با موضوع امنيت ساحلى تشكيل خواهند داد.
خبر ديگرى از اسلام آباد حاكى است كه رهبران اپوزيسيون در پيشنهادى به دولت اوباما خواستار تغيير سياست جنگى او شده اند. «عمران خان» رهبر جنبش عدالت پاكستان، ضمن انتقاد از شيوه كنونى جنگ با مجاهدین ،شيوه اى كه جرج بوش رئيس جمهور سابق امريكا آن را در جهان رواج داده است، تأكيد كرد كه دولت جديد امريكا بايد با طالبان وارد گفت و گو شود.