۱۳۸۷/۱۲/۲۳

چشم اندازی به چند خبر کوتاه از گوشه و کنار جهان




*** خبرنگارعراقی به3سال حبس محکوم شد
دردانگ نیوز- بغداد

منتظر الزیدی خبرنگار عراقی به جرم پرتاب کفش به طرف یک مقام دولتی خارجی از سوی دادگاه بغداد به سه سال حبس محکوم شد.
به گزارش رادیو بی بی سی طبق یک نظرسنجی 60 درصد مردم عراق از عمل الزیدی حمایت کرده و آنرا درست قرار دادند.
پس از جلسه دادگاه مردم ضد اشغالگران عراق به حمایت از الزیدی قهرمان شعار دادند و آنرا "قهرمان" عراق قرار دادند.
الزیدی می گوید از کارش پشیمان نیست و پرتاب کفش به سوی بوش کاری صحیح بوده است.

*** فرمانده نيروهاي آمريكا: سال دشواري در افغانستان پيش‌رو داريم
خبرگزاريها-واشنگتن
فرمانده نيروهاي امريكايي در افغانستان ضمن ابراز خرسندي از تصميم كاخ سفيد براي اعزام نيروهاي بيشتر به اين كشور، تاكيد كرد: نبرد با خشونت‌ها و شبه‌نظاميان در چند ماه آينده با دشواريهاي بسياري همراه خواهد بود، ژنرال ديويد مك‌‌كرنان با بيان اين مطلب تصريح كرد: اگر چه اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان خبراميدواركننده‌اي است، اما بايد بگويم سال 2009 برايمان سال دشواري خواهد بود.
اين گزارش مي‌افزايد كه باراك اوباما روز سه‌شنبه هفته گذشته با طرح اعزام 17 هزار نيروي جديد به افغانستان به منظور تثبيت اوضاع رو به وخامت اين كشور موافقت كرد.
*** بحران سیاسی وقضائی درپاکستان
دردانگ نیوز – اسلام آباد
پس از اعلام راهپیمائی گسترده از سوی حقوق دانان و احزاب سیاسی مخالف دولت به سوی پایتخت پاکستان دولت این کشور هر نوع اجتماع سیاسی را در دو ایالت بزرگ سند و پنجاب ممنوع اعلام کرده است.
پلیس پنجاب و سند دهها حقوق دان و فعال سیاسی را بازداشت کرده و به رهبران مخالف دولت هشدار داده است. حقوق دانان و گروههای سیاسی از آقای زرداری رئیس جمهور پاکستان تقاضای ابقای قضات برکنار شده توسط پرویز مشرف دیکتاتور سابق پاکستان می کنند.


*** حماس: در این اوضاع مناطق یهودی نشین را هدف قرار نمی دهیم
دردانگ نیوز – غزه
جنبش مقاومت فلسطین حماس پرتاب راکت به سوی شهرک های یهودی نشین را در اوضاع کنونی منطقه غیر منطقی خواند.
سخنگوی حماس گفت: گروهش در حمله موشکی به مناطق یهودی نشین دست ندارد و این سلسله حملات توسط دیگر گروههای فلسطینی انجام می گیرد.
*** راهيابي دو عالم حنفي و مالكي به هيئت علماي بزرگ عربستان
دردانگ نیوز-ریاض
طي حكمي از سوي ملك عبدالله پادشاه عربستان سعودي، دكتر يعقوب بن عبدالوهاب بن يوسف الباحسين از علماي حنفي مذهب و دكتر قيس بن محمد آل‌الشيخ مبارك از علماي مالكي مذهب به هيئت علماي بزرگ عربستان سعودي (هيئة كبار العلماء السعودية) راه يافتند.
هيئت علماي بزرگ عربستان سعودي كه در سال 1971 ميلادي تشكيل شده و در راستاي ارائه راهكارهاي شرعي در خصوص مسائل مستحدثه فعاليت دارد، تا كنون در انحصار علماي مذهب حنبلي با گرايش سلفي بوده است و اين اولين باري است كه نمايندگاني از مذاهب اربعه در اين هيئت در كنار يكديگر قرار مي گيرند. در دوره گذشته فعاليت اين هيئت يك عضو شافعي حضور داشته كه در اين دوره نيز ابقا شده است.
هيئت مذكور 21 عضو دارد و اعضاي آن براي يك دوره چهار ساله از سوي پادشاه عربستان تعيين مي شوند.