۱۳۸۷/۱۲/۱۲

مصاحبه با ناکوبالاچ ناظر بر مسائل بلوچستان




دردانگ نیوز: مشکلات بلوچستان و راه حل آن از دیدگاه ناکو بالاچ
مردم بلوچستان به دو صفت مهمان نوازی و غیرت و دلاوری بسیار شهرت دارند. آنهائی که از نزدیک آمده و از این دیار دیدن نمودند حتماً به این دو صفت بلوچ ها پی بردند. از نظر تاریخی مردم بلوچستان که شامل ایالت بلوچستان پاکستان هم باشد به عادتی مشترک مشهورند و آن اینکه مردم این خطه هرگز زیر بار زور نرفتند و همیشه با دولت های مرکزی و نمایندگان آنها در منطقه خود مشکل داشتند. تا جائی که استعمارگران انگلیس مجبور شدند پس از تقسیم این اقلیم وضم بخش هائی از آن به ایران و افغانستان و ایالات سند و پنجاب دولت محلی خوانین بلوچ را به رسمیت بشناسند. چنانچه دولت " خان آف قلات" قبل از الصاق به پاکستان دولت بلوچها محسوب می شد و زبان ملی آن بلوچی و زبان رسمی اش فارسی بود.
به همین اسباب مردم بلوچ همیشه به اوضاع و احوال دیار خود حساسیت نشان داده و می دهند. امروزه که آلات ارتباط و آموزشی و تربیت افزایش یافته مردم از نبوغ سیاسی قابل ملاحظه ای برخوردارند.
مردم بلوچستان ایران اوضاع استانشان را چگونه تحلیل می کنند و از هرج و مرج ها چه می گویند؟ در این مورد دردانگ نیوز گفت و گوئی با "ناکو بالاچ" انجام داده که مرتب احوال منطقه را پیگیری می کند و علاوه از گوش دادن به تحلیل ها و اخبار رسانه های آزاد با سفید ریشان منطقه و پیرمردان هم سن اش همیشه هم کلام است و از نقطه نظرات آنها هم با خبر می شود. این شما و این گفت گوی ساده و بدون تکلف "ناکو بالاچ" .
دردانگ نیوز: عموجان! امروز می خواهم کمی از اوضاع استان با شما گپ بزنم و آرای پر محتوایتان را در معرض دید بازدیدکنندگان بگذارم . بفرمائید از دیدگاه شما مشکلات عمده بلوچستان چیست؟
ناکوبالاچ: ما همیشه می خواهیم مردم از حقیقت اوضاع دیارشان باخبر باشند. مشکلات رفاهی و عمرانی بلوچستان مواردی هستند که خود گجرها (دولت) به آن اعتراف دارند و کارهای جزئی را که انجام می دهند همیشه به رخ مردم می کشند. در حالیکه رژیم سابق (شاه) طرح زیر بناهای این پروژه ها و مواردی که مشاهده می شود را انداخته بود. به نظرم مشکل عمده و اصلی ما عدم آزادی و عدم احساس امنیت مردم است. ما جزء ملت ایران هستیم و باید به ما حق داده شود. مولوی صاحب همیشه می گوید در مدیریت کلان کشور ما را سهیم کنید در حالیکه ما از مدیریت استان خودمان هم محروم هستیم. مدیریت بجای خود ادارات معمول مملو از غیر بومی ها و مهاجرین غیر بلوچ است. از طرفی رژیم جلی ها (آخوند های شیعه) قصد از بین بردن مذهب ما را دارد و پس از اینکه متوجه شده سیاست زندان، ترور و اعدام ناموفق است به تخریب و مهار مراکز دینی ما روی آورده است. حتماً خبر شدی تا حالا چندین مدرسه دینی را زیرو رو کردند و می خواهند مدارس دینی ما تحت کنترل آنها باشد.
دردانگ نیوز: اگر دولت چنین عزایمی دارد پس چرا بسیاری از سفید ریشان ما با گجرها هم کاسه هستند و از برنامه های دولت حمایت می کنند؟
ناکوبالاچ: شما می دانید اوضاع مثل سابق نیست. غیرت و حمیت کم رنگ شده و بعضی از سفیدریشان و افراد بانفوذ بخاطر حفظ جایگاه و ثروت خود دست دوستی به سوی گجرها دراز کردند و نه اینکه کاری برای مردم زیردست خود نمی کنند بلکه بعضاً باعث مشکلات و دردسرهائی برای آنها می شوند. ولی عموماً از ته دل هیچ کس با دولت نیست.
دردانگ نیوز: دیدگاه شما در مورد مبارزه مسلحانه علیه دولت چیست؟
ناکوبالاچ: اگر امروز آمریکا ابرقدرت محسوب می شود بخاطر این است که هرگز سلاح بر زمین نگذاشته است. تا وقتی فشار بر گجرها نباشد دست از سر ما بر نمی دارند و آنها زبانی جزء زبان تفنگ نمی فهمند. البته به نظرم تنها راه رسیدن به حقوق جنگ مسلحانه نیست از راههای دیگر هم باید وارد شد و مطالبات خود را عرضه کرد. فعالان سیاسی که از راههای مسالمت آمیز سعی دارند حقوق مردم را بگیرند بیجا با مبارزین مخالفت نکنند و مبارزین مسلح هم مجبوری های فعالان غیر مسلح را مد نظر قرار دهند و بی جهت آنها را علیه خود نشورانند. هر کس از کانال خود فعالیت نماید.
جان فشانی های مبارزین بدون حمایت و همدلی مردم بی فایده است همینطور فعالیت جزئی سفیدریشان و علماء بدون زور اسلحه بی اثر!
دردانگ نیوز: عده ای معتقدند مبارزه مسلحانه بجای کاهش مشکلات باعث افزایش مسائل شده و مردم بی گناه قربانی آن می شوند؟
ناکوبالاچ: جنگ، جنگ است شوخی نیست. آبی نیست که از آن بنوشی! مشخص است یکی کشته می شود یکی زخمی و بعضی به زندان می افتند و....
البته گروههای مبارز باید مسائل مردم را در نظر داشته باشند. طوری نباشد که پس از مردار شدن یک گجر ده بیگناه بجای آن اعدام شوند. مردم عادی شیعه خود از دست این جلی ها به امان رسیدند و همیشه ابراز نفرت و انزجار می کنند. فکر نکنم کشتن آنها دردی را علاج کند. پس از تشدید مبارزه مسلحانه کشورهای بزرگ جهان و عرب های بی خیال از آلام و مصائب ما با خبر شدند و رسانه های جهانی از مشکلات منطقه حرف می زنند و جلی ها از این وضعیت حتماً پریشان هستند اگر دامنه این حملات به کاخ های گجرها گسترش یابد نه اینکه بی خواب می شوند بلکه مجبور می شوند به ما بها دهند و تا حدی دست از شیطنت بردارند.
دردانگ نیوز: گفت و گوی شما جامع بود. دیگر سوالی برای ما نگذاشتید. اگر بازدیدکنندگان پذیرائی کنند که حتماً می کنند بار دیگر در خدمتتان حاضر خواهیم شد.
از اینکه به دردانگ نیوز فرصت دادید بسیار متشکرم. خداوند حفظتان کند و به جان ومال و عمرتان برکت عنایت فرماید.