۱۳۸۸/۰۱/۰۶

انفجار مین و تصادفات رانندگی در ایران تلفات داشت



سالانه بیشتر از 23 هزار نفر در حوادث رانندگی در ایران جان می سپارند
در حالی که از ایران گزارش شده که یک نفر در انفجار مین در منطقه صفر مرزی خراسان کشته شده است، گزارش های دیگر حاکی از آن بوده که تصادفات رانندگی در ایام تعطیلات نوروزی همچون چند روز گذشته شمار زیادی کشته و مجروح به جای گذاشته اند.
رادیو دولتی ایران روز چهارشنبه (پنج فروردین ماه، 25 مارس)، به نقل از محمد رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایران، گزارش داد که بیش از سی نفر در بیست و چهار ساعت گذشته در تصادفات رانندگی نوروری جان باخته اند و حدود سیصد نفر دیگر نیز مجروح شده اند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایران همچنین گفت تصادفات نوروزی نسبت به سال گذشته پانزده درصد کاهش داشته است.
در همین حال، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از محمد رضا منتظر خراسانی، مسئول ستاد عملیات بحران وزارت بهداشت ایران گزارش کرده است که یک نفر در حادثه مین در منطقه صفر مرزی خراسان جان خود را از دست داده و یک نفر دیگر نیز مجروح شده است.
این خبرگزاری همچنین به نقل از سرهنگ حسین علیشاهی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ایران آورده است که "تاکنون بیش از 20 هزار دستگاه خودروی متخلف در جاده های ایران توقیف و بیش از 5000 گواهینامه ضبط و 150 جلد گواهینامه باطل شده اند."
مهمترین علت وقوع تصادفات رانندگی در ایام نوروزی انحراف به چپ، سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی رانندگان توصیف شده است.
گفته می شود که از آغاز تعطیلات نوروزی، روزانه بین سی تا چهل نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.
پلیس راه ایران برای کاهش تصادفات رانندگی طرحی 20 روزه را در طول تعطیلات نوروزی در جاده های سراسر این کشور به اجرا گذاشته است. در اجرای این طرح 12 هزار و 600 پلیس در جاده ها مستقر شده اند تا ضمن بالا بردن ایمنی و تسهیل عبور و مرور، مانع بروز حوادث رانندگی شوند.
اورژانس و جمعیت هلال احمر نیز با به کار گیری بیشتر از 18 هزار نیرو و استقرار آنها در جاده ها، در طرح نوروزی با پلیس همکاری دارند.
سرهنگ علیشاهی روز چهارشنبه گفت که علیرغم باز بودن راه های اصلی ایران و روان بودن جریان ترافیک، اکثر جاده های ایران با ترافیک پرحجم روبرو بوده اند.
او همچنین خبر داده است که با افزایش سفرها در روزهای پنجشنبه و جمعه، محدودیت های ترافیکی در این روزها به اجرا در خواهد آمد.
پلیس برای کاهش حوادث رانندگی اعلام کرده است رانندگانی که در طول روزهای تعطیلات نوروزی مرتکب حوادث مخاطره آمیز شوند، وسیله نقلیه آنها متوقف و از ادامه سفرشان جلوگیری خواهد شد.
سالانه در ایران بیشتر از 23 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند و جاده های این کشور در ردیف مرگبارترین جاده های جهان قرار دارد.
جاده های ناامن و غير استاندارد، بی احتياطی رانندگان و خودروهای نامناسب عمده ترين عوامل حوادث خونين جاده ای در ايران به حساب می آيند.