۱۳۸۸/۰۲/۲۰

'257 کشته در اثر خمپاره باران ارتش سری لانکا'


نیروهای دولتی سری لانکا متهم شده اند که با خمپاره باران شبانه یک منطقه جنگی در شمال این کشور باعث مرگ ده ها نفر غیرنظامی تامیل شده اند.
سایت Tamilnet که به طرفداران شورشیان تامیل تعلق دارد و همچنین مسئولان امور بهداشت و درمان در دولت اعلام کرده اند 257 غیرنظامی کشته و 814 نفر در اثر این حملات مجروح شده اند.
اما ارتش سری لانکا وقوع چنین حمله ای را انکار کرد.
شورشیان ببرهای تامیل و ارتش سری لانکا بارها یکدیگر را به اعلام خشونت بار علیه یکدیگر در جریان جنگ داخلی این کشور متهم کرده اند اما منبع مستقلی قادر به تایید ادعای هیچکدام از دو طرف نبوده است.
یکی از دلایل این مسئله ممانعت از ورود خبرنگاران خارجی به این منطقه است.
به نوشته سایت Tamilnet حملات سنگین خمپاره از اواخر شنبه نهم مه آغاز شد و تا روز یکشنبه ادامه داشت.
چالز هاویلند گزارشگر بی بی سی در کلمبو، پایتخت سری لانکا گفت مقام های بهداشت و درمان سری لانکا رقم 257 کشته اعلام شده از سوی سایت Tamilnet را تایید کرده اند.
از این مقام ها نقل شده که بیمارستان ها امکانات کافی برای رسیدگی به آسیب دیدگان در این حادثه را ندارند، مردم در سنگرها مخفی شده اند و چادرهای اسکان موقت به آتش کشیده شده اند.
به نوشته سایتTamilnet مصدومان به پزشکان گفته اند "اجساد کشته شدگان در همه جا پراکنده شده است" اما ارتش سری لانکا منکر وقوع حمله شده است.
سخنگوی وزارت دفاع سیر لانکا در گفتگو با بی بی سی این اخبار را "تبلیغات" ببرهای تامیل دانست.
او گفت شبه نظامیان در ناحیه مورد بحث "مردم را به گروگان گرفته اند" و شورشیان را به کشتن نه غیرنظامی که قصد داشتند روز شنبه این منطقه را ترک کنند متهم کرد.
سازمان ملل متحد شمار غیرنظامیان به دام افتاده در این منطقه را 50 هزار نفر برآورد کرده است.
شورشیان ببرهای تامیل از سال 1983 با هدف ایجاد سرزمینی مستقل برای اقلیت تامیل در کشور سری لانکا با نیروهای دولت این کشور مبارزه کرده اند، که این مبارزه به کشته شدن بیش از 70 هزار نفر منجر شده است.