۱۳۸۸/۰۲/۱۳

انتخابات و جامعه اهل سنت ایران(تحلیل)



با وجود اینکه نزدیک به دو ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران فاصله است بسیاری از محافل سیاسی و داخلی و خارجی در مورد آینده انتخابات و نتایج احتمالی آن اظهار نظر می کنند.

محور اکثر گفت وگوها در مورد کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری و افکار و مواضع احتمالی آنهاست.

در این میان جامعه اهل سنت چه خواهد کرد و آیا بالاخره از قوت فشارهای وارده بر آن در دور ریاست جمهوری احمدی نژاد کاسته خواهد شد یا....؟ و اصلاً اهل سنت ایران در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد یا گزینه تحریم را انتخاب خواهد کرد؟

در دوره های گذشته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و آغاز تبلیغات کاندیدهای مطرح جناح های مختلف نمایندگان ویژه خود را به زاهدان می فرستادند. جائیکه از مناطق مختلف سنی نشین فرستاده ها و نمایندگانی در شورای تشکیل شده اهل سنت ایران شرکت کرده و برای جامعه اهل سنت تصمیم می گرفتند. چنانچه در انتخابات چهار سال پیش نمایندگان بعضی از کاندیدها جهت مذاکره و گفت و گو رخ به سوی استان محروم سیستان و بلوچستان کردند و پس از انجام گفت و شنیدها اعضای این شورا تصمیم به حمایت از آقای معین گرفتند و در قبال ایشان قول دادند در صورت برنده شدن در کابینه اش از برادران اهل سنت کار بگیرد و آنها را به پستی همچون وزارت منصوب کند.

اما در این دوره اوضاع جوری دیگر است. پس از تصویب طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت و تخریب حوزه علمیه و بازداشت دهها روحانی و جوان در سیستان وبلوچستان و دیگر مناطق سنی نشین؛ مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و بانفوذ ترین روحانی اهل سنت ایران در سخنانش در مصلای زاهدان به هنگام مراسم نماز عید سعید فطر تهدید کرد در صورت ادامه یافتن وضعیت بحرانی و عدم رضامندی مردم، اهل سنت در امر شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری تجدید نظر خواهد کرد.

هم اکنون کمتر از دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوی مانده است و شخصیات و محافل مطرح موجود در ایران در مورد شرکت و عدم شرکت (تحریم) اظهار نظری نکرده اند. البته رسانه های وابسته به جنبش مقاومت مردمی جندالله از مردم خواستند در این انتخابات شرکت ننمایند و دست اندرکاران آژانس خبری تفتان که عمدتاً اخبار بلوچستان را پوشش می دهد، شرکت در انتخابات را "کفر" خوانده اند. حزب الفرقان دیگر سازمان فعال در منطقه در دور سابق انتخابات، مردم را دعوت به تحریم داده بود، ولی تاکنون اظهار نظری در مورد انتخابات آتی نکرده ننموده اند.

امید می رود در چند روز آینده مبحث بیشتر واضح گردد و معتمدین و نمایندگان منتخب اهل سنت ایران موضع خود را در مورد شرکت و عدم شرکت در انتخابات اعلام نمایند و در صورت عدم تحریم چه کسی وعده مسیحا بودن برای جامعه ستمدیده اهل سنت خواهد داد؟ پاسخ این پرسش را در چند هفته آینده خواهد شنید.