۱۳۸۸/۰۳/۰۹

سه نفر از 'عوامل بمب گذاری' در زاهدان اعدام شدند


دو روز بعد از بمب گذاری در مسجدی در زاهدان، که به کشته شدن بیست و پنج نفر منجر شد، اعلام شده که سه نفر از عوامل دخیل و موثر در بمب گذاری پیش از مراسم تشییع جنازه کشته ها، در ملاء عام اعدام شده اند.

ایرنا خبرگزاری رسمی ایران به نقل از روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان ایران گزارش داده که سه نفر به نام های "حاجی نوتی زهی" فرزند اسماعیل، "غلام رسول شاهو زهی" فرزند اغوان و "ذبیح الله نارویی" فرزند رسول صبح روز شنبه در نزدیکی مسجد امیرالمومنین که بمب در آنجا منفجر شد، اعدام شده اند.

بنابر گزارشها این سه نفر پیش از مراسم تشییع جنازه کشته های انفجار شامگاه روز پنجشنبه در نزدیک مسجد اعدام شده اند.

ابراهیم حمیدی مدیر کل دادگستری سیستان و بلوچستان قبل از صدور حکم اعدام این افراد گفته است:"سه نفر از عناصر خود فروخته علاوه بر سوابق سیاه خود با وارد کردن مواد منفجره به کشور و در اختیار قرار دادن آن به فردی تروریست، نقش اصلی در جنایت داشتند."

اتهام این افراد "محارب، افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی" اعلام شده و به گفته آقای حمیدی، این کار پس از بررسی های اطلاعاتی و قضایی محرز شده است.

آنطور که دادگستری سیستان و بلوچستان گزارش داده این افراد چند روز قبل از انفجار دستگیر شده بودند و بعد از وقوع انفجار پرونده آنها در اختیار "یک تیم مجرب قضایی و اطلاعاتی" قرار گرفته و آنها با 30 ساعت کار مداوم و انجام تشریفات قانونی از جمله تعیین وکیل تسخیری به اعدام محکوم شدند.

محل انفجار - عکس از خبرگزاری فارس

انفجار هنگام برگزاری مراسم نماز مغرب در مسجد شیعیان روی داد

دادگستری اتهام این افراد را علاوه بر دست داشتن در بمب گذاری مسجد امیرالمومنین زاهدان، مشارکت در انفجار اتوبوس سپاه پاسداران در سال 1385، انفجار بلوار دانشگاه، عملیات بمب گذاری ناموفق در راهپیمایی سالگرد انقلاب و شرکت در عملیات اسفند ماه سال گذشته در منطقه لار که به کشته شدن تعدائی از پرسنل نیروی انتظامی انجامید، اعلام کرده است.

از دیگر اتهامات این افراد، "گروگانگیری مسلحانه به منظور اخاذی برای گروهک و طراحی هشت عملیات تروریستی و گروگان گیری" اعلام شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از سرهنگ عسگرپور معاون نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گزارش داده که دو نفر دیگر از عوامل بمب گذار شب جمعه به وسیله نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

به گفته آقای عسگر پور، تمامی عوامل دستگیر شده در این بمب گذاری سه تن بودند که به حکم مقامات قضایی استان سیستان و بلوچستان اعدام شدند.

انفجار شامگاه روز پنج شنبه در مسجد امیرالمومنین زاهدان، 25 کشته و 140 مجروح بر جای گذاشت.

در یک اطلاعیه منسوب به گروه جندالله، انفجار زاهدان یک حمله انتحاری توصیف شده است.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران با انتشار پیام تسلیتی 'قدرت های مداخله گر' را متهم کرده که در این حادثه دست داشته اند.

در پیام آقای خامنه ای آمده است: "مباشران این جنایت اگر چه ممکن است بر اثر عصبیت و جهل مرتکب این گناه بزرگ شده باشند؛ لیکن نمی توان تردید کرد که دست طراحان سیاسی برخی قدرت های مداخله گر و دستگاه های جاسوسی آنان نیز به خون بی گناهان این حادثه خونین آلوده است".

به مناسبت انفجار زاهدان، در استان سیستان و بلوچستان سه روز عزای عمومی اعلام شده است و مقامات مذهبی محلی، از جمله نماینده آیت الله خامنه ای در استان و امام جمعه اهل سنت زاهدان با صدور بیانیه های جداگانه ای این انفجار را محکوم کرده و از مردم خواسته اند اجازه ندهند این واقعه به بروز اختلاف قومی و فرقه ای منجر شود.

استان سیستان و بلوچستان در سال های اخیر شاهد نا آرامی هایی از جمله بمب گذاری، حمله مسلحانه، ترور و آدم ربایی بوده که قاچاقچیان مواد مخدر و گروه های تبهکار عوامل برخی از این اقدامات و گروه هایی که خود را مدافع حقوق ساکنان سنی مذهب این استان می دانند عوامل برخی دیگر معرفی شده اند.