۱۳۸۷/۱۲/۰۸

توافق میان مجاهدین منطقه سوات و دولت ایالتی



دردانگ نیوز_ اسلام آباد
پس از توافق میان مجاهدین منطقه سوات واقع در شمال پاکستان و دولت ایالتی، دسته های مجاهدین جنبش طالبان در دیگر مناطق قبیله نشین شوری تشکیل دادند.
ایست های بازرسی شهرستان سوات و نواحی آن تحت کنترل نیروهای طالبان در آمدند. مهاجرین به خانه یشان بازگشتند و تمام مدارس دولتی آغاز به کار کردند. سخنگوی مجاهدین رسماً توافق طرفین را بر آتش بس اعلام کرده است.
از طرفی سه دسته مهم مجاهدین در منطقه وزیرستان که به فرماندهی بیت الله محسود، حافظ گل بهادر و ملا نذیر فعالیت دارند با تشکیل شورای 13 نفره متحد شدند. این شورا بر فعالیت سه گروه عضو نظارت خواهد کرد و تصمیم گیری و اتخاذ موضع بر عهده این شورا می باشد.
حکام پاکستانی و نخبگان این کشور از توافق با طالبان حمایت کرده و آنرا نیاز کشور می پندارد. اجرای عدالت و قوانین شرعی در منطقه سوات باعث خوشحالی مردم این دیار شده است. محرک اصلی این موافقت مولانا صوفی محمد رهبر جنبش اجرای شریعت گفته می شود که طرفین را به آتش بس راضی کرده است.
مردم ایالت سرحد پاکستان مخصوصاً مردم مناطق قبیله نشین شدیداً به مذهب و شریعت پایبند هستند و همیشه در خواست اجرای قوانین شرعی در مناطق خود کردند.