۱۳۸۷/۱۱/۲۲

چرا جندالله خارج از سیستان و بلوچستان عملیات نمی کند؟



دردانگ نیوز: حرکت جندالله ایران که به جنبش مقاومت مردمی ایران تغییر نام داده است تاکنون دهها عملیات مسلحانه علیه اهداف دولتی، نظامی و شیعی انجام داده است از سال 2003میلادی تاکنون تمام عملیات این گروه مبارز در استان سیستان و بلوچستان انجام گرفتند.
سوال اینجاست چرا فرماندهان حرکت جندالله، سیستان و بلوچستان را منطقه عملیاتی خود قرار دادند؟ در حالیکه جندالله مدعی است بخاطر دفاع از حقوق مردم بلوچ و اهل سنت ایران اسلحه بدست گرفته است.
عده ای معتقدند این جنبش بعد از هر عملیات نیاز به مکان امنی دارد تا نیروهایش را در اسرع وقت در آن منطقه پناه گرفته و از دید نیروهای رژیم مخفی شوند. اگر در دیگر استانها عملیاتی انجام بگیرد طبعاً متواری شدن و ترک منطقه عملیاتی بدون درگیری کاری بسیار دشوار است.
سوال پیدا می شود که حرکت جندالله دارای صلاحیت بمب گذاری و حمله خمپاره ای هم است؛ اگر علت امر اینست پس چرا از هدف قرار دادن اهدافش با بمب و یا حمله موشکی اباء می ورزد؟
بهمین سبب بعضی ها استراتژی جندالله را مورد انتقاد قرار می دهند. آنها معتقدند اگر این گروه بجای استان س وب شهرهای بزرگ و مهم را هدف قرار دهد دولت مرکزی بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و خبر آن بیش از این انعکاس خواهد یافت. در اینصورت مردم عادی بلوچ که بعد از هر عملیات توسط نیروهای دولتی بازداشت و بعضاً کشته می شوند از شرّ عوامل رژیم محفوظ خواهند ماند.
ولی بظاهر چنین معوم می شودکه این گروه مبارز بنابر اصل "اول خویش بعد درویش"می خواهد بیشترین توانش را صرف مبارزه با چپاولگران رژیم در استان سیستان وبلوچستان نماید. مسلّم است مهاجرین شیعه و غیربلوچ که از دیگر استانها به این استان مرزی آمده و فرصت های شغلی مردم بومی را اشغال کردند فرار را برقرار ترجیح داده و راه غیر بومی هائی که قصد آمدن دارند هم مسدود می شود.
بدیهی است اگر اوضاع همینگونه پیش برود و فشارها تشدید شود بالاخره گروههای مبارز ناچار می شوند دایره عملیاتی خود را به دیگر شهرها و استانهای کشور گسترش دهند.