۱۳۸۸/۰۳/۱۳

گزارشی از تشنجهای اخیر در زاهدان


. خبر بی احترامی و هتک حرمت به شیخ الاسلام به سرعت در سطح شهر پخش شد و شایعات گوناگون شهر را فرا گرفت که منجر به نا آرامی و آشوبهای گسترده خیابانی در شهر زاهدان شد.

پس از انفجار دلخراش در مسجد علی بن ابیطالب زاهدان و شهید شدن تعدادی از نماز گزاران، اقشار مختلف جامعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان اعم از معتمدین، روشنفکران، روحانیون، ائمه جمعه و مسئولین حوزه های علمیه به شدت این واقعه اسفناک را محکوم کردند که اعلام موضع آنها از صدا و سیما پخش شد.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید طی بیانیه جداگانه ای به شدت این حمله انتحاری را محکوم نمودند.

روز بعد، خطبا و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت در سطح استان در خطبه های نماز جمعه به شدت این حادثه را محکوم و از عاملان آنها اظهار تنفر و انزجار نمودند، به طوری که در پاسخ به این موضع گیریها، امام جمعه اهل سنت زاهدان به دلیل شفافیت و قاطعیت در موضع گیری، از طریق عاملین حادثه در یک بیانیه مفصل مورد اهانت قرار گرفتند.

بعد از انفجار مسجد، اعضای بسیج مسجد علی بن ابی طالب رضی الله عنه با گروهی از مردم خشمگین به طرف خیابان خیام، مسجد مکی و درمانگاه خیریه حمله ور شدند که متأسفانه افرادی مغرض و فرصت طلب نیز از وضعیت پیش آمده سوء استفاده نموده و در خیابانهای شهید بهشتی، خیام، مولوی، و حتی استانداری نه به مردم رحم کردند و نه به اموال خصوصی و بیت المال.

مدیریت و مسئولان حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان، مردم را به صبر و بردباری توصیه نموده اند و از ادامه وگسترش نا امنی در سطح شهر جلوگیری کردند.

طبق اعلامیه دادگستری در ساعات اولیه صبح روز شنبه 3 نفر از عاملان این جنایت در مقابل مسجد علی بن ابی طالب رضی الله عنه به دار مجازات آویخته شدند.
ساعت 9 صبح روز شنبه در مراسم تشییع جنازه شهیدان، حضور برادران شیعه و سنی قابل تأمل بود. ولی امام جمعه اهل سنت و بعضی از علمای سرشناس با توجه به توصیه مسئولین استان و به دلیل کثرت جمعیت و احتمال هرگونه حادثه ناخواسته در این مراسم حضور نیافتند.

روز سوم واقعه، حضرت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به همراه مدرسین و طلاب حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان و جمعی از معتمدین، در مجلس ترحیمی که از سوی نماینده ی محترم ولی فقیه و استاندار محترم تشکیل شده بود، با هماهنگی فرمانداری زاهدان جهت عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده محترم شهدا عازم محل برگزاری مجلس ترحیم شدند که قبل از ورود به مسجد با پلاکارد و شعارهای توهین آمیز و زننده گروهی روبرو شدند و به این صورت از آنها استقبال شد!!

اهانت آشکار به روحانیون ومعتمدین در آستانه ورودی مسجد باعث تشجیع و تحریک بیشتر بسیجیان مسجد علی بن ابی طالب رضی الله عنه وحاضرین در مراسم شد. به طوری که هنگام خروج مولانا عبدالحمید، به ایشان و همراهان، عده ای حمله ور شدند و ضمن زخمی کردن بعضی از همراهان ایشان، با کمال نا باوری به میهمانان بر خلاف عرف جامعه ایرانی و مردم منطقه بی حرمتی نمودند.

خبر بی احترامی و هتک حرمت به شیخ الاسلام به سرعت در سطح شهر پخش شد و شایعات گوناگون شهر را فرا گرفت که منجر به نا آرامی و آشوبهای گسترده خیابانی در شهر زاهدان شد.

این نا آرامیها متاسفانه در طول روز ادامه پیدا کرد و باعث کشته و زخمی شدن چندین نفر و خسارتهای فراوان مالی در سطح شهر زاهدان شد.

حضرت شیخ الاسلام در پیامهای رادیوئی وتلویزیونی خبر از سلامتی خویش دادند و از عموم مردم بخصوص جوانان تقاضا نمودند که آرامش را حفظ نمایند.

روز دوشنبه نا آرامیهای پراکنده ای در گوشه و کنار شهر رخ داد که باز هم تدابیر و توصیه های علما به این امر پایان داد بطوری که از بعد از ظهر دوشنبه نا آرامیها در شهر کاهش پیدا کرد و روز سه شنبه بحمدالله نا آرامیها پایان یافت و آرامش به شهر بازگشت.

در این قضیه صدها نفر از جوانان دستگیر شدند که در نتیجه مذاکره علما با مسئولین مربوطه اکثر آنها آزاد شدند.

بحمد الله شهر اکنون به آرامش بازگشته و مردم مغازه های خود را باز کرده و مشغول کارهای روزمره خود شده اند.
سه شنبه شب جلسه ای متشکل از علما، متنفذین، معتمدین وسرشناسان فریقین با حضور حاج آقای سلیمانی امام جمعه زاهدان تشکیل و در فضای بسیار خوبی برگزارشد. در این جلسه طرفین به ریشه های اختلاف و نا آرامیهای اخیر پرداختند و مقرر گردید در آینده بین طرفین جلساتی تشکیل و علل و ریشه التهاب بین شیعه و سنی منطقه که قرون متمادی با هم زندگی کرده اند و خویشاوندی و قرابت داشته اند مورد بررسی قرار گیرد.
[با عرض پوزش از کاربران عزیز که به علت برخی مشکلات پیش آمده در این زمینه دیر اطلاع رسانی شد]