۱۳۸۸/۰۳/۲۶

دانشجويان ايرانى در كوى دانشگاه و مردم در خيابان كشته دادند


تهران، دبى- خبرگزاريها، (العربيه. نت)

شب دوشنبه 15/6/2009 كوى دانشگاه تهران شاهد هجوم افرادى بود كه در ايران به نام لباس شخصى ها يا انصار حزب الله معروف شده اند. اين تهاجم موجب كشته شدن 5 دانشجو گرديد كه اسامى آنها را منابع ايراني به اين شرح اعلام كرده است: "خانمها: مبينا احترامى و فاطمه براتى و آقايان: كسرى شرفى، كامبيز شعاعى و محسن ايمانى.

بر اساس گزارش های رسیده با دخالت نيروى انتظامى در درگيرى هاى لباس شخصى ها با دانشجويان ساكن كوى دانشگاه بيش از 100 دانشجو بازداشت و تعدادى زخمى شدند.

يادآور مى شود كه چنين حملاتى چه در دانشگاه و چه در خيابان طى سالهاى بعد از انقلاب (1979) تا كنون بارها تكرار شده است. تحلیلگران لباس شخصى ها را معمولاً افرادی با گرايش راست افراطى می دانند که خود را اصولگرا و حزب الله مى خوانند.

در پى اين حمله و در حالى كه دانشجويان خواهان استعفاى فرهاد رهبر رئيس انتصابى دانشگاه تهران بودند، زيرا به گفته ى آنان از حريم دانشگاه دفاع نكرده است، طبق گزارش های دریافتی "119 تن ديگر از استادان دانشگاه تهران نیز جهت اعتراض به حملاتی که به دانشگاه صورت گرفته است، استعفا دادند.

لاريجانى رئيس پارلمان ايران براى تحقيق و تفحص در ماجراى حمله مجدد به كوى دانشگاه، هيئتى مركب از چند نماينده مجلس را تعيين و اعزام كرده است.

از سوى ديگر بنا به گزارش راديو پيام (از راديوهاى تحت پوشش صداوسيماى جمهورى اسلامى ايران) تظاهرات عصر روز دوشنبه 15/6/2009 در ميدان و خيابان آزادى تهران 7 كشته ى غير نظامى داشته است. اين راديو گفت كه افراد مذكور درصدد حمله به يك مركز نظامى بسيج در نزديكى ميدان آزادى بوده اند. بنابراين گزارش، تعدادى ديگر از افراد نيز زخمى شدند.

پيش از اين منابع نزديك به اصلاح طلبان گزارش داده بودند كه 3 تك تيرانداز برفراز ساختمان بسيج مستقر شده و اسلحه ى خود را به طرف تظاهر كنندگان نشانه گرفته بودند. يكى از تظاهر كنندگان از ناحيه ى گردن مورد اصابت قرار گرفت و در دم جان سپرد. منابع مستقل هنوز روشن نكرده اند كه تيراندازى اوليه موجب خشم و حمله ى افراد شده است يا تهاجمى ابتداى به ساكن به اين مركز نظامى شده بود.

اين در حالى است كه برگزار كنندگان تظاهرات همگان را به آرامش و اعتراض مسالمت آميز دعوت كرده بودند.

باراك اوباما رئيس جمهور امريكا در برخورد با واكنشهاى نتايج انتخابات ايران گفت: "اين ايرانيان هستند كه رئيس جمهور خود را انتخاب مى كنند و ما به حق انتخاب آنان احترام مى گذاريم. وى افزود: "ما اجازه نخواهيم داد كه بحث امريكا در ايران مشكلى را تشكيل دهد و نمى خواهيم اين بحث به توپ بازى سياست در ايران بدل گردد."

اوباما گفت: "آن گونه كه فهميدم حاكميت ايران قصد دارد تخلفات انتخاباتى را خود بررسى كند. من از حوادث خشونت بارى كه در تلويزيون ديده ام متأثر و نگرانم." او يادآور شد: "احترام به دمكراسى و حق آزادى بيان براى معترضان، از اصول مسلم جهانى شناخته شده اند".

در حالى كه گزارشها از داخل ايران و نقاط مختلف جهان حكايت از استمرار اعتراضها دارد، يك نويسنده ى ايرانى به نام داريوش سجادى در مقاله اى كه تحت عنوان "احتمال حمله ى نظامى اسرائيل" بر روى اينترنت منتشر كرد، احتمال آن را داد كه تل اويو از آشفتگى اوضاع كنونى استفاده كرده و به تأسيسات اتمى ايران حمله كند. وى هشدار داده است كه در صورت وقوع چنين حمله اى، جو پليسى در ايران مستقر خواهد شد و سركوب تحت عنوان "عدم هم صدايى با دشمن" شدت خواهد يافت.