۱۳۸۸/۰۳/۲۹

ادامه تظاهرات گسترده مخالفان؛ مقاومت دولت



آمار شرکت کنندگان در تظاهرات چهارشنبه از 70 هزار تا 500 هزار نفر متفاوت است

بعد از ظهر روز چهارشنبه ده ها هزار نفر از مردم تهران بار دیگر اعتراض خود به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به نمایش گذاشتند، اما دولت همچنان در برابر درخواست مخالفان برای ابطال آرا و انتخابات مجدد مقاومت می کند.

همزمان میرحسین موسوی، نامزد اصلاح طلبان که بازنده انتخابات اعلام شده، خواستار ادامه اعتراضات صلح آمیز از جمله در روز پنجشنبه شده است.

به گفته خبرنگاران انتظار می رود تظاهرات پنجشنبه بزرگتر باشد، روزی که آقای موسوی می گوید باید روز عزاداری برای هشت نفری باشد که پس از تظاهرات عظیم دوشنبه در اثر تیراندازی کشته شدند.

آقای احمدی نژاد روز شنبه با دو سوم آرا برنده انتخابات اعلام شد. مخالفان مدعی تقلب گسترده در انتخابات هستند.

اعتراض ها از زمان اعلام پیروزی وی رو به افزایش بوده است و تهران در سه روز گذشته شاهد تظاهرات های بزرگ مخالفان بود. در سایر شهرها نیز از اعتراضات عمومی خبر می رسد اما به علت محدودیت های شدیدی که دولت ایران بر سیستم های ارتباطی همچون تلفن همراه، پیامک های تلفنی، و اینترنت اعمال کرده است دسترسی به اخبار بسیار دشوار است.

رهبر ایران که بر پیروزی آقای احمدی نژاد مهر تایید زده خواستار پایان ناآرامی ها شده است.

مخالفان خواستار ابطال آرا و برگزاری مجدد انتخابات هستند اما دولت تاکنون دربرابر این تقاضا ایستاده و شورای نگهبان که به دولت نزدیک است می گوید حداکثر ممکن است اجازه بازشماری آرای برخی از صندوق ها را بدهد.

وزارت کشور در تازه ترین موضع گیری درباره اعتراض ها، چهارشنبه شب اعلام کرد که نامزدها حق دسترسی به جزئیات صندوق های رای را ندارند.

ناظران می گویند که شاهد یک بن بست سیاسی هستند؛ مخالفان دست از اعتراض برنمی دارند و دولت نیز امتیازی به آنها نمی دهد.

راهپیمایی در سکوت

دولت ایران محدودیت های شدیدی بر بی بی سی و سایر شبکه های خبری خارجی اعمال کرده است. گزارشگران اجازه ندارند تجمعات "غیرقانونی" را پوشش دهند یا آزادانه در تهران حرکت کنند - اما هیچ کنترلی بر آنچه آنها می نویسند یا می گویند اعمال نشده است.

از جمله خبرنگار بی بی سی نتوانست تظاهرات روز چهارشنبه در تهران را پوشش دهد.

اما گزارش ها حاکیست که جمعیت تظاهرکنندگان در فاصله میان میدان ولی عصر و میدان هفت تیر و خیابان های اطراف با پلاکارد حضور یافتند و برای پرهیز از درگیری با پلیس کمتر شعار می دادند و راهیپمایی عمدتا در سکوت انجام شد.

جان لاین خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید تصدیق شمار حاضران مشکل است. تخمین ها از 70 و 100 هزار نفر تا 500 هزار نفر متفاوت است.

هنوز گزارشی از برخورد احتمالی با این تظاهرات منتشر نشده است.

بسیاری از تظاهرکنندگان لباس سبز که رنگ مبارزات انتخاباتی آقای موسوی است و همچنین سیاه پوشیده بودند که به احترام تظاهرکنندگان کشته شده در روز دوشنبه بود.

تلویزیون ایران در حرکتی غیرمنتظره تصاویر کوتاهی از این تظاهرات را نشان داد.

خبرنگار بی بی سی می گوید که تصویری که از حوادث شهرهای دیگر غیر از تهران وجود دارد سردرگم کننده است اما گزارش هایی از تظاهرات در شهرهای مختلف و حملات نیروهای دولتی به تجمع کنندگان می رسد.

او می گوید مخالفان روز پنجشنبه احتمالا فشار دیگر و این بار بیشتری بر دولت وارد خواهند کرد.

درخواست های مخالفان از مردم

آقای موسوی روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه ای مرگ هشت نفر در جریان راهپیمایی روز دوشنبه حامیانش در میدان آزادی تهران را "اقدام وحشیانه و کشتار مردمی" توصیف کرد.

وی از حامیان خود خواست در روز پنج شنبه برای همدردی با خانواده کشته شدگان با استفاده از نمادهای سوگواری در مساجد و تکایا با خانواده بازماندگان ابراز همدردی کنند یا به راهپیمایی مسالمت آمیز بپردازند و گفت خود نیز در آن شرکت خواهد کرد.

وی گفت در پی برگزاری انتخاباتی تازه است که در آن "تقلب شرم آور" اخیر تکرار نشود.

آقای موسوی روز چهارشنبه همچنین در نامه ای به شورای عالی امنیت ملی نوشت: "طی ایام اخیر به کرات مشاهده می شود که همردیف با قوای انتظامی، افرادی بدون لباس فرم، بدون نشان مشخص و بدون جایگاه قانونی معین با سلاح سرد (از قبیل شلنگ، چماق، زنجیر، میله آهنی و...) و گاهی سلاح گرم در سطح شهر ظاهر می شوند و قبل از نیروی انتظامی به صفوف تظاهرکنندگان حمله می کنند".

او نوشته است که این گروه علاوه بر "تحریک اجتماعات" به تخریب اموال و وسایل نقلیه مردم می پردازند.

خبرنگار ما می گوید که دولت ممکن است بکوشد تظاهرکنندگان را به رویارویی کشانده و آنها را بی اعتبار کند.

همزمان مهدی کروبی دیگر نامزد اصلاح طلب انتخابات از مردم دعوت کرده است روز جمعه ۲۹ خرداد با لباس سیاه به سوی نماز جمعه که آیت الله خامنه ای امامت آن را به عهده خواهد داشت راهپیمایی کنند.

وی از مردم خواست "به نشانه سوگواری برای شهدای راه جمهوریت نظام اسلامی ایران" در مسیر میدان هفت تیر تا نماز جمعه تهران حاضر شوند.

مجمع روحانیون مبارز نیز از فرمانداری تهران خواسته است مجوزی برای راهپیمایی معترضان در روز شنبه ۳۰ خرداد صادر کند. بر اساس گزارش سایت رسمی مجمع روحانیون مبارز، نمایندگان ستاد آقای موسوی هم در سراسر کشور در خواست های مشابهی به استانداری ها و فرمانداری ها خواهند داد.

در روز چهارشنبه همچنان بازداشت مخالفان ادامه یافت. محمد عطریانفر، سعید لیلاز، محمدرضا جلایی پور، محمد توسلی و ابراهیم یزدی در تهران، و منصور نبی زاده، احمد مرادی و جاوید رمضانپور در بندرعباس و روح الله شهوار در مشهد بازداشت شده اند.

همچنین گزارش می شود که در طول سه شنبه شب اعضای نیروی شبه نظامی بسیج به خوابگاه های چندین دانشگاه در شهرهای مختلف حمله کردند و ضمن تخریب اموال شخصی دانشجویان، آنها را به باد کتک گرفتند. دانشجویان ایرانی از فعال ترین مخالفان سیاسی حکومت هستند.

صد و بیست استاد دانشگاه تهران پس از حمله یکشنبه شب نیروهای امنیتی و لباس شخصی به خوابگاه کوی دانشگاه که بنابه برخی گزارش ها تلفات داشته است، استعفا داده اند.

اعتراض به آمریکا

از سوی دیگر وزارت خارجه ایران با فراخواندن سفیر سوئیس که نماینده منافع آمریکا در ایران است علیه بیانیه های "مداخله جویانه" آمریکا در مورد انتخابات ایران اعتراض کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس وزارت خارجه "اعتراض و عدم خرسندی" ایران را در مورد بیانیه های مقام های آمریکایی در باره نتایج انتخابات جمعه ابراز کرد.

اما در واشنگتن، کاخ سفید گفت که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا همچنان از حقوق ایرانی هایی که به طور صلح آمیز به نتایج انتخابات اعتراض دارند دفاع می کند "بی آنکه در بحث های داخلی ایران دخالت کند."

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: "این حقی محفوظ برای مردم ایران است که صدایشان را به گوش برسانند و آرایشان شمرده شود. نتیجه هر انتخاباتی باید اراده مردم را منعکس کند و این به عهده ایرانی هاست که تصمیم بگیرند چگونه می خواهند این اعتراض داخلی در باره نتیجه انتخابات اخیر را حل کنند."

وزارت خارجه نیز با قوت این ادعا را که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می کند رد کرد و اشاره کرد که ایران دیپلمات های سایر کشورها را نیز احضار کرده است.

گزارش می شود که دولت ایران سفرای چندین کشور از جمله کانادا و چند کشور اروپایی را فراخوانده است تا نسبت به آنچه دخالت این کشورها در انتخابات ایران می داند اعتراض کند.

کشورهای عمده غربی منصفانه بودن انتخابات را زیر سوال برده اند و باراک اوباما گفته است که ناآرامی پس از انتخابات نشان می دهد که "مردم ایران نسبت به مشروعیت رای گیری قانع نشده اند."