۱۳۸۸/۰۳/۳۰

گزارش ها از درگیری های پراکنده در تهران حکایت دارد


گزارش های اولیه از وقوع درگیری های پراکنده در تهران میان معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و نیروهای دولتی حکایت دارد.
شاهدان عینی می گویند که پلیس در مواردی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرده است.
حضور نیروهای "لباس شخصی" که باتوم به دست دارند در برخی خیابان های اطراف خیابان انقلاب و خیابان آزادی تهران گزارش شده است.
از یک سو در صفحه ای منسوب به زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، در فیس بوک، از حرکت مردم به سوی میدان انقلاب تهران گزارش شده است و از سوی دیگر در برخی سایت ها خبری منتشر شده است مبنی بر این که مجمع روحانیون مبارز راهپیمایی امروز را لغو کرده است.
اما نه انتساب صفحه مذکور در فیس بوک به خانم رهنورد قطعی است و نه در سایت رسمی مجمع روحانیون مبارز خبری از لغو راهپیمایی امروز دیده می شود.
این در حالی است که برقراری ارتباط تلفنی با تهران نیز بسیار دشوار است.
بر اساس اخبار رسیده ماموران نیروی انتظامی در منطقه اطراف میدان انقلاب تهران که محل آغاز راهپیمایی معترضان عنوان شده بود، حضور محسوسی دارند.
از سوی دولت، شورای امنیت کشور در پاسخ به نامه ای که میرحسین موسوی خطاب به شورای عالی امنیت ملی منتشر کرده بود، میرحسین موسوی را به "انتساب اتهام به نیروهای انتظامی" متهم کرد و با متوجه ساختن مسئولیت عواقب "اجتماعات غیرقانونی" به طرف آقای موسوی، از او خواست "از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت ننمایید."
آقای موسوی روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۷ ژوئن) در نامه خود نوشت: "طی ایام اخیر به کرات مشاهده می شود که همردیف با قوای انتظامی، افرادی بدون لباس فرم، بدون نشان مشخص و بدون جایگاه قانونی معین با سلاح سرد (از قبیل شلنگ، چماق، زنجیر، میله آهنی و...) و گاهی سلاح گرم در سطح شهر ظاهر می شوند و قبل از نیروی انتظامی به صفوف تظاهرکنندگان حمله می کنند".
آقای موسوی نوشته بود که این گروه علاوه بر "تحریک اجتماعات" به تخریب اموال و وسایل نقلیه مردم می پردازند.
اکنون اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در نامه ای به آقای موسوی اتهام حمله به مردم از سوی سربازان این نیرو را رد کرد و با دفاع از عملکرد نیروی تحت فرمان خود در جریان دوره تبلیغات انتخاباتی و پس از اعلام نتایج، مدعی شد این نیرو "بدون شلیک حتی یک تیر به کنترل اوضاع پرداخت."
آقای احمدی مقدم مدعی شد "مجروحیت و بستری شدن حدود چهارصد نفر از ماموران" شاهدی بر تلاش نیروی انتظامی برای خود داری از استفاده از خشونت در مقابله با مردم است و به میرحسین موسوی هشدار داد "در صورت تداوم رویه کنونی، ناجا در راستای حفظ نظم و امنیت جامعه و مردم، به صورت قاطع با اقدامات غیرقانونی براساس وظایف ذاتی خود برخورد خواهد کرد و جای هیچ گله‌ای وجود نخواهد داشت."
غیبت موسوی و کروبی در جلسه شورای نگهبان
اخبار درباره گردهمایی تهران در شرایطی منتشر شد که جلسه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدها تنها با حضور محسن رضایی برگزار شد و شورای نگهبان برای شمارش 10 درصد صندوق ها ابراز آمادگی کرد.
خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که در جلسه ای که برای رسیدگی به شکایات سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی حاضر نشدند.
همچنین این خبرگزاری به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشت این شورا آماده است تا 10 درصد از صندوق های رای را "به صورت تصادفی و با حضور نمایندگان نامزدها بازشماری کند."
آقای کدخدایی گفت محسن رضایی که در جلسه حضور داشت تقاضای بازشماری آراء در برخی استان ها را مطرح کرد که "توافق شد برخی صندوق ها به صورت تصادفی مورد بازشماری قرار گیرد."
تحولات در شورای نگهبان در شرایطی رخ داد که مهدی کروبی روز گذشته (جمعه 19 ژوئن - 29 خرداد) با ارسال نامه ای به این نهاد خواستار ابطال انتخابات شد.
آقای کروبی در این نامه خطاب به شورای نگهبان نوشته بود: "با رأی عادلانه در باره انتخابات و ابطال آن و برگزاری انتخابات مجدد اراده ملت را بپذیرید و بقای نظام را تضمین کنید که این به عدالت نزدیک تر است."