۱۳۸۸/۰۳/۲۶

موسوى در اجتماع ميليونى تهران: آماده پرداختن هرگونه هزينه‌اى هستم


تهران - - مير حسين موسوى در اجتماع ميليونى مردم تهران خواستار ابطال نتيجه انتخابات رياست جمهورى شد و گفت: آماده پرداختن هرگونه هزينه‌اى براى آرمان‌هاى ملت ايران هستم. به گزارش رادیو فردا صدها هزار معترض به نتيجه انتخابات روز ۲۲ خرداد كه در جريان آن محمود احمدى‌نژاد به عنوان رئيس جمهور پیروز معرفى شد، روز دوشنبه از ميدان امام حسين تهران به سمت ميدان آزادى تظاهرات كردند و شعارهايى چون «احمدى احمدى، ۶۳ درصدت كو؟»، «الله اكبر» و «موسوى، موسوى، راى منو پس بگير» سر دادند. در اين اجتماع گسترده غيردولتى كه از زمان پيروزى انقلاب بهمن ۵۷ در ايران بى‌سابقه است، ميرحسين موسوى، نامزد انتخابات، گفت: آمده‌ام تا بهارى سبز «استقامت كنم» تا «نماد سبز» را به «يغما» نبرند.

آقاى موسوى گفت: «ما بايد با الله اكبرهايمان و از طريق راه هاى قانونى به دنبال حق پايمال شده مردم خود باشيم و بتوانيم جلوى اين پديده، اين دروغ آخرين، يعنى اين تقلب و شعبده بازى حيرت آور بايستيم.»

وى گفت: راه حل بنده ابطال اين انتخابات مخدوش است و اين كمترين هزينه را براى ملت ما خواهد داشت و گرنه از اعتماد ملت به دولت و نظام هيچ چيزى باقى نخواهد ماند.

وزارت كشور جمهورى اسلامى روز شنبه با انتشار نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى، محمود احمدى نژاد را با ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى به عنوان رئيس جمهور چهار سال ديگر ايران معرفى كرد.

اعلام این نتیجه بلافاصله با استقبال آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روبه‌رو شد و او در پیامی که در همان روز منتشر کرد به محمود احمدی نژاد تبریک گفت و از رقبای او خواست پشت سر رئیس جمهور قرار گیرند.

اعلام اين نتيجه با واكنش شديد ميرحسين موسوى و مهدى كروبى و هواداران آنها روبه‌رو شد و آن را شعبده بازى «وزارت كشور و صدا و سيما» و «مضحك» خواندند.

آقاى موسوى با اعلام اين كه در اين انتخابات «تقلب هاى گسترده اى» صورت گرفته است خواستار ابطال انتخابات شد.

وى افزود: «مردم ما بر سر اين حق خود ايستاده اند و من هم آماده ام همه گونه هزينه اى را براى تحقق آرمان هاى شما ملت عزيز بپردازم.»

گزارش سايت هاى خبرى نزديك به اصلاح طلبان حاكى است كه در راه‌پيمايى روز دوشنبه محمد خاتمى، رئيس جمهور سابق، نيز شركت كرد و خواستار توجه به «اعتراضات مسالمت آميز و مدنى» مردم شد.

وى با اشاره به تجمع صدها هزار نفرى مردم در اعتراض به نتيجه انتخابات گفت چنين حركتى «نشان از اين دارد كه اعتماد مردم ...لطمه ديده و همه بايد براى بازگرداندن اعتماد ملى تلاش كنيم.»

وى خواستار آن شد که يا انتخابات تجديد شود يا «يك هيئت صاحب صلاحيت بى طرف و شجاع و حقيقت ياب (و نه آنان كه خود در اين ماجزا متهم هستند) براى بررسى ماجرايى كه بر اين انتخابات گذشته است» تعيين شوند؛ انتخاباتى كه به گفته وى، «دلايل و شواهد كافى مانع از اعتماد به نتايج اعلام شده آن مى گردد.»

گزارش ها حاکی است که در این راهپیمایی بزرگ، با تیراندازی از یک پایگاه بسیج در خیابان محمدعلی جناح به سوی تظاهر کنندگان، یک نفر کشته شد و چند نفر نیز به‌شدت مجروح شدند.

تصاویر دریافتی از پایان راه‌پیمایی نشان می دهد که مردم به شعار دادن علیه نیروی بسیج پرداخته و با نیروهای انتظامی درگیر شده اند.