۱۳۸۸/۰۳/۱۴

منازعه بی سابقه انتخاباتی میان احمدی نژاد و موسوی


مناظره تلویزیونی میان محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی به منازعه ای بی سابقه میان آنها بدل شد که در آن آقای احمدی نژاد به 'افشاگری' علیه دولت های سابق پرداخت و آقای موسوی او را قانون گریز و خیال باف خواند.

محمود احمدی نژاد در ابتدای این مناظره که از شبکه سوم تلویزیون ایران پخش شد، از آنچه "دروغپردازی های بزرگ" و "تخریب سنگین" علیه خود خواند، گلایه کرد.

او گفت تنها میرحسین موسوی را مقابل خود نمی بیند بلکه علاوه بر او اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی هم مقابل او ایستاده اند و می کوشند او را شکست دهند.

او اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که در آغاز کار دولت نهم به "یکی از پادشاهان کشورهای عربی" پیغام داده است که "نگران نباشید" زیرا دولت آقای احمدی نژاد به زودی سقوط خواهد کرد.

آقای احمدی نژاد گفت که این مسئله نشان دهنده برنامه ریزی گسترده برای کارشکنی در کار دولت او بوده است.

او خطاب به نامزدهای دیگر گفت که آیا کشور پیش از این مشکلی نداشته و تمام مشکلات در دوره ریاست جمهوری او ایجاد شده است؟

او گفت در عرصه رقابت انتخاباتی هم هر سه نامزد دیگر (موسوی، رضایی و کروبی) در واقع علیه او رقابت می کنند.

موسوی: احساس خطر می کنم

پس از پایان ده دقیقه صحبت اولیه محمود احمدی نژاد، نوبت به میر حسین موسوی رسید.

او گفت که آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی "اشخاص بزرگی هستند که خودشان باید با آقای احمدی نژاد مناظره کنند و جواب ایشان را بدهند".

او گفت به دلیل مشکلاتی که با دولت آقای احمدی نژاد داشته و احساس خطری که کرده به میدان آمده و به بحث دولت های گذشته وارد نمی شود.

او گفت دو نوع مدیریت برای کشور می توان در نظر گرفت: "یکی مدیریتی است بر اساس ماجراجویی، بی ثباتی، رفتارهای نمایشی، قهرمان نمایی، خیال بافی و خرافه گرایی، خلافگویی و پنهان کاری، خود محوری و قانون گریزی، سطحی نگری و روزمرگی و افراط و تفریط".

او گفت که نوع دیگر مدیریت بر اساس "واقع بینی و خرافه گریزی، شفافیت و صداقت، اتکا به خرد جمعی و اعتدال و میانه روی" است.

آقای موسوی گفت با مدیریتی که فعلا حاکم است، برای کشور احساس خطر می کنم.

او در مورد سیاست خارجی آقای احمدی نژاد گفت: "شعارهایی که در مورد سیاست خارجی داده می شود بیشتر جنبه خیالپردازی در مورد آینده جهان دارد، مثل این که گفته می شود فلان تمدن در حال فروریختن است یا ما مدیریت جهان را به عهده می گیریم".

او به عنوان نمونه گفت که در ماجرای بازداشت ملوانان انگلیسی ابتدا گفته شد آنها باید اعدام شوند، اما بعد با "نهیب" دولت انگلستان، ملوانان با بدرقه رئیس جمهوری آزاد شدند.

آقای موسوی با برشمردن نمونه های دیگری از عملکرد آقای احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی گفت که به عقیده او در دولت آقای احمدی نژاد "عزت مردم مخدوش" شده و "آبروی کشور رفته" است.

او از جمله از مطرح شدن موضوع هولوکاست توسط آقای احمدی نژاد انتقاد کرد و گفت نتیجه این کار اهانت به رئیس جمهوری ما بود و به سود اسرائیل تمام شد.

احمدی نژاد: آقای موسوی اعلام کردند که اسرائیل باید محو شود

محمود احمدی نژاد در دومین دور صحبت های خود به آنچه آقای موسوی در مورد سیاست خارجی دولت او گفته بود پاسخ داد.

آقای احمدی نژاد گفت که در موضوع بازداشت ملوان های انگلیسی "آقای بلر (نخست وزیر وقت بریتانیا) کتبا نامه داد و عذرخواهی کرد و گفت ما سیاست های خود را در مورد ایران عوض خواهیم کرد که سند آن در وزارت خارجه موجود است".

او گفت یکی از زیباترین کارهای جمهوری اسلامی را برخورد با ملوان های انگلیسی می داند.

به گفته آقای احمدی نژاد: "آنها بیست و هفت - هشت سال بود، از جمله در دوره خود آقای موسوی، ما را ضد بشر، گروگانگیر و ضد حقوق بشر معرفی می کردند. اما ما آمدیم و مردم انگلیس را از دولت انگلیس جدا کردیم که به نظر من بهترین کار بود".

او در مورد مسئله فلسطین گفت: "بهتر است آقای موسوی مواضع گذشته خود را مرور کنند. ایشان اعلام کردند که نیروی نظامی می فرستیم تا در کنار مقاومت فلسطین علیه اشغالگران بجنگند. ایشان اعلام کردند که رژیم صهیونیستی باید محو بشود".

آقای احمدی نژاد گفت که نباید در باره تاکتیک ها بحث کنیم.

او سپس به انتقاد از اجرای سیاست "تنش زدایی" در دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی پرداخت و گفت که آقای موسوی از این سیاست حمایت می کرده است.

او گفت که عملکرد دولت گذشته در پرونده هسته ای به تحمیل دو قرارداد و صدور هفت قطعنامه شورای حکام علیه ایران انجامید که به گفته او از قطعنامه های شورای امنیت مهم تر است.

آقای احمدی نژاد گفت که سیاست خارجی دولت او از دولت های گذشته موفق تر بوده است.

موسوی: هر افراطی، تفریطی در پی دارد

میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد

میرحسین موسوی پس از گفته های آقای احمدی نژاد گفت که "نظام" تصمیم گرفته بود که موضع رسمی اش در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین، حمایت از همه پرسی با حضور تمام مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برای تعیین سرنوشت خود باشد.

اما به گفته آقای موسوی، تندروی آقای احمدی نژاد در این مورد، مشکلات زیادی ایجاد کرد.

آقای موسوی گفت به عقیده او هر افراطی، تفریطی در پیش دارد.

به گفته او هنگامی که آقای احمدی نژاد در مورد هولوکاست و اسرائیل تندروی کرد، نتیجه اش این بود که معاون او (اسفندیار رحیم مشائی) بعدا از دوستی با مردم اسرائیل سخن گفت.

آقای موسوی در مورد نتیجه سیاست های دولت آقای احمدی نژاد گفت: "مردم ما اثرات این سیاست ها را می چشند، در عدم امنیت ذهنی، در اقتصاد، در نیازهای صنعتی، در مبادله ای که با جهان دارند، در بی اعتبار شدن گذرنامه هایشان و در تحقیر شدن ایرانی ها در سراسر جهان".

او گفت: "به عقیده من دولت نسبت به درد و رنج مردم بسیار بی اعتنا است".

آقای موسوی سپس گفت: "چه بلایی بر سر دانشگاه ها و جوانان خود آورده ایم که هر جا می روم اعتراض است"؟

او همچنین از سیاست های فرهنگی دولت انتقاد کرد و گفت: "شخصی 15 بار کتابش با اجازه همین دولت چاپ شده، در چاپ شانزدهم جلوی چاپش را گرفته اند".

آقای موسوی گفت که دولت باید به امضاهای خود و مجوزهایی که می دهد مقید باشد.

او گفت که هنرمندان از سیاست های دولت به تنگ آمده اند.

احمدی نژاد: صحنه گردان اصلی، هاشمی رفسنجانی است

محمود احمدی نژاد در پاسخ به سخنان آقای موسوی گفت که بسیاری از این حرف ها بر اساس بی اطلاعی است.

او گفت موضوع دانشجویان ستاره دار در سال 1380 در دولت آقای خاتمی مطرح شد و دولت او آن را لغو کرده است.

آقای احمدی نژاد گفت که در مورد کتاب با آقای موسوی هم عقیده است و در نامه ای به وزیر ارشاد تذکر داده است که این نامه موجود است.

او گفت در دولت او نسبت به دولت های آقای هاشمی و آقای خاتمی کنترل های کمتری اعمال شده است.

آقای احمدی نژاد سپس گفت: "در دولت شما آقای موسوی تنها یک روزنامه منتقد دولت وجود داشت که هفته ای یک یا دو نقد اقتصادی در مورد عملکرد دولت شما می نوشت. آنقدر فشار آوردید که بخشی از این نقدها تعطیل شد".

او گفت دختر آقای هاشمی رفسنجانی (فائزه هاشمی) در یک سخنرانی با حضور آقای خاتمی و همسر آقای موسوی گفته است آقای موسوی در صورت پیروزی در انتخابات، ادامه راه "سازندگی" دولت آقای هاشمی رفسنجانی خواهد بود.

آقای احمدی نژاد گفت: "این حرف یعنی اشرافیتی که آقای هاشمی در این کشور پایه گذاری کرد، قرار است ادامه پیدا کند".

او گفت: "باور ما این است که صحنه گردان اصلی آقای هاشمی رفسنجانی است".

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به آقای موسوی گفت: "در سخنرانی های خود ما را به دیکتاتوری متهم می کنید. اما شما در دوره نخست وزیری خود با فضاسازی حداقل اختیارات رئیس جمهوری وقت (علی خامنه ای) را با فضا سازی از او گرفتید".

موسوی: قانون گریزی، زمینه ساز دیکتاتوری است

میرحسین موسوی در پاسخ به گفته های آقای احمدی نژاد گفت که قانون گریزی دولت و ایستادن آن در مقابل مصوبات مجلس را زمینه ساز دیکتاتوری می داند.

او گفت اگر هشت سال در دولت طوری عمل شود که رئیس دولت و دولت قوانین را نادیده بگیرند، بعد از هشت سال ممکن است کسی از احساسی که در کشور به وجود آمده سوء استفاده کند.

او "عدم اجرای برنامه چهارم توسعه، انحلال غیرقانونی شوراهای عالی و عدم اجرای مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت در مورد آنها، هزینه کردن غیر قانونی بودجه عمومی و انحلال سازمان برنامه" را از جمله قانون گریزی های دولت برشمرد.

احمدی نژاد: بی قانونی در ثروتمند شدن فرزندان قدرتمندان است

آقای احمدی نژاد در نوبت بعدی صحبت خود ابتدا به انتقاد آقای موسوی از ماجرای مدرک تحصیلی آقای کردان و جانشین شدن صادق محصولی به جای او که به گفته آقای موسوی ثروت زیادی دارد پاسخ داد.

او گفت در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی موجی به راه افتاد که همه مدیران می خواستند دکترا بگیرند و دانشگاه آزاد هم برای آنها دکترا صادر می کرد "کردان هم یکی مثل بقیه".

آقای احمدی نژاد در مورد آقای محصولی هم گفت که او پیش از آمدن به دولت پولدار شده بود، اما بعضی مدیران دوران آقای موسوی با استفاده از دلار هفت تومان در زمان حضور در دولت پولدار شدند.

او سپس گفت: "پسرهای آقای هاشمی در کشور چه می کنند"؟

آقای احمدی نژاد از آقای موسوی پرسی: "هزینه سنگین تبلیغاتی شما از کجا می آید"؟

او دولت های گذشته را به واگذاری بدون مزایده یک کارخانه به همسر غلامحسین کرباسچی و آقای قبه متهم کرد و گفت این کارخانه را "تراشیده اند و زمین آن را فروختند".

او گفت بی قانونی در ثروتمند شدن فرزندان بعضی از کسانی است که در انتخابات از آقای موسوی حمایت می کنند.

آقای احمدی نژاد پرسید: "پسر آقای ناطق نوری چگونه میلیاردر شده و خود او چگونه زندگی می کند".

او سپس پرونده ای را به آقای موسوی نشان داد و گفت: "پرونده ای را اینجا دارم مربوط به خانمی که شما می شناسید و در تبلیغات انتخاباتی کنار شما می نشیند. این خانم در زمانی که کارمند بوده، بر خلاف قانون دو رشته فوق لیسانس خوانده، بدون کنکور دکترا گرفته و بعد در رشته غیرمرتبط استادیار شده و بدون داشتن شرایط، ریاست دانشگاه را به عهده گرفته است".

آقای احمدی نژاد گفت: "من با این ها مخالفم، نه با قانون. دولت ما قانون مدار ترین است".

موسوی: کسانی را متهم می کنید که نمی توانند از خود دفاع کنند

آقای موسوی در پاسخ گفت: "من نگفتم که شما دیکتاتور هستید اما این که شما رأی خود را به رأی مجمع تشخیص مصلت و مجلس ارجح بدانید، قطعا به دیکتاتوری ختم می شود".

او سپس گفت متهم کردن کسانی با نام بدون این که محکومیت قضایی داشته باشند در شأن یک مسئول مملکت نیست. "شما دارید کسانی را متهم می کنید که حضور ندارند و نمی توانند از خود دفاع کنند".

آقای موسوی گفت: "شما از ابتدای کار خودتان گفته اید هزاران مفسد در این کشور وجود دارد که قصد دارم پرونده های آنها را باز کنم و از آنها نام ببرند".

او گفت: "پرونده ای که آقای احمدی نژاد نشان داد به همسر من تعلق داشت که سال ها برای تحصیل زحمت کشیده و مدارکش را منتشر خواهد کرد".

آقای موسوی گفت که معاون آقای احمدی نژاد به جای تلاش برای حل مشکلات مردم، در صدد پیدا کردن چیزهایی بوده که به درد این جلسه مناظره بخورد.

مناظره های انتخاباتی

مناظره میان آقایان موسوی و احمدی نژاد دومین مناظره دو به دو میان نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. نخستین مناظره را مهدی کروبی و محسن رضایی سه شنبه شب برگزار کردند.

مجری این مناظره رضا پورحسین، مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران بود.

به گفته آقای پورحسین، آغاز کننده هر مناظره با قرعه کشی معین شده است.

هر یک از نامزدها ابتدا ده دقیقه فرصت داشتند تا از سوابق و برنامه های خود بگویند و پس از آن به ترتیب صحبت کردند.

قرار است در این مناظره ها، نامزدهای مناظره کننده از نقد نامزدهای غایب خودداری کنند و تنها به طرح برنامه های خود و نقد برنامه ها و عملکرد طرف مقابل بپردازند.

هر نفر در مجموع حدود چهل دقیقه فرصت صحبت داشت که این زمان توسط مجری و با استفاده از تایمر تنظیم می شد.

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گزارش داده بود که جمعی از طرفداران محمود احمدی نژاد، همزمان با پخش مناظره او با میرحسین موسوی در مقابل مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی تجمع کردند تا پس از پایان مناظره از نامزد موردحمایت خود استقبال کنند.

گزارش دیگری حاکی است که هوادارن میرحسین موسوی نیز در پارک ملت تهران، چسبیده به مجموعه صدا و سیمای ایران، به تماشای مناظره نشسته بودند.