۱۳۸۸/۰۳/۲۶

محمد علی ابطحی، از مشاوران مهدی کروبی، بازداشت شده است.


روز سه شنبه، 16 ژوئن (26 خرداد)، سایت "وب نوشت"، وب سایت شخصی محمد علی ابطحی، رئیس دفتر و معاون رئیس جمهوری در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران، اطلاع داد که آقای ابطحی بامداد سه شنبه در خانه خود بازداشت شده است.

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، آقای ابطحی یکی از مشاوران مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح طلب در این انتخابات بوده است.

همسر آقای ابطحی در مکالمه تلفنی با بی بی سی تایید کرده است که ساعت 6 صبح سه شنبه، افرادی به خانه آنان مراجعه کردند و محمد علی ابطحی را با خود بردند.

وی گفته است که این افراد حکم بازداشت در دست نداشتند و در نتیجه، مشخص نیست که این افراد از سوی کدام نهادی مامور بازداشت آقای ابطحی بوده اند و او را به چه مکانی انتقال داده اند.

اخبار تایید نشده ای از بازداشت سعید حجاریان توسط ماموران دولتی نیز دریافت شده است

خانم ابطحی افزود که گفته می شود سعید حجاریان، از فعالان اصلاح طلب در جمهوری اسلامی نیز روز سه شنبه بازداشت شده است اما این خبر هنوز از سوی منبع دیگری تایید نشده است.

از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز جمعه، شماری از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و شخصیت های مخالف محمودی احمدی نژاد در ایران بازداشت شده اند.

به گفته بازداشت شدگان یا نزدیکان آنان، در اکثر این موارد اشخاصی بدون در دست داشتن مجوز قانونی یا برگه شناسایی با مراجعه به محل سکونت یا کار این افراد آنان را بازداشت کرده و با خود برده اند.

شماری از بازداشت شدگان پس از مدتی آزاد شده اند.

همچنین، گفته می شود که در جریان تظاهرات خیابانی مخالفان نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری هم تعدادی از تظاهرکنندگان بازداشت شده اند اما در این مورد اطلاع دقیقی در دست نیست.

بازداشت آقای ابطحی در پی گردهمایی اعتراضی طرفداران نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری گزارش می شود که روز گذشته در تهران برگزار شد.

راهپیمایی گسترده

خبرگزاری های مختلف و شاهدان عینی از شرکت صدها هزار تن در این گردهمایی و صف چند کیلومتری راهپیمایان خبر داده اند.

به گفته آنان، از زمان راهپیمایی های گسترده مردم تهران در جریان انقلاب سال 1979، ایران شاهد حضور چنین تعدادی از تظاهرکنندگان در اعتراضات سیاسی نبوده است.

قرار بود این راهپیمایی با مجوز رسمی وزارت کشور برگزار شود اما پس از آنکه مقامات دولتی از صدور مجوز خودداری ورزیدند، میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح طلب انتخابات، اعلام کردند که به منظور دعوت مردم به نظم و آرامش "در مسیر راهپیمایی" حضور خواهند داشت.

آقایان موسوی، کروبی، محمد رضا خاتمی و شماری از شخصیت های اصلاح طلب، از جمله آقای ابطحی در تظاهرات بعد از ظهر دوشنبه حضور داشتند.

موسوی در تظاهرات دوشنبه

موسوی در تظاهرات 'میلیونی' مردم تهران از پیگیری حقوق آنان سخن گفت

اگرچه این راهپیمایی در مجموع با آرامش برگزار شد، اما گزارش شده است که در اثر تیراندازی ماموران دولتی در جریان این راهپیمایی، دست کم یک نفر از تظاهرکنندگان کشته و تعدادی دیگر زخمی شده اند.

برخی منابع خبری از کشته شدن تعداد بیشتری در این تظاهرات خبر داده اند و از جمله شبکه تلویزیونی پرس تی وی، وابسته به جمهوری اسلامی، شمار کشته شدگان "در راهپیمایی غیرقانونی" روز دوشنبه را هفت نفر ذکر کرده اما این خبر از سوی منابع دیگر تایید نشده است.

طرفداران میر حسین موسوی گفته اند که در نظر دارند ساعت 4 بعد از ظهر روز سه شنبه بار دیگر به منظور پیگیری مطالبات خود در خیابان ولیعصر تهران حضور یابند.

سایت قلم نیوز، متعلق به ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی، بیانیه ای از سوی وی انتشار داده که براساس آن، آقای موسوی ضمن ابراز تشکر از حضور مردم "در راهپیمایی میلیونی روز گذشته" از مردم و حامیان خود خواسته است "در برگزاری برنامه هایشان نظم و آرامش را حفظ کنند."

به گزارش قلم نیوز، آقای موسوی افزوده است که از برگزاری برنامه خیابان ولیعصر اطلاع دارد ولی در نظر ندارد روز سه شنبه در هیچ برنامه ای شخصا شرکت کند و در عین حال از مردم خواسته است که همچنان "رفتار مسالمت داشته باشند و در دام آشوب های خیابانی نیفتند و آرامش خود را حفظ کنند."

این سایت در خبری دیگر نوشته که میر حسین موسوی برای حضور در برنامه های زنده تلویزیونی و توضیح درباره انتخابات و تحولات پس از آن اعلام آمادگی کرده است.

پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه این هفته، تظاهرات و گردهمایی های متعددی در تهران و شماری دیگر از شهرهای ایران در اعتراض به اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد با کسب اکثریت کم سابقه آرا برگزار شده و براساس گزارش های رسیده، این اعتراضات همچنان ادامه دارد.