۱۳۸۸/۰۴/۰۳

سناریوی استعفای احمدی نژاد

هماهنگی میان خاتمی ورفسنجانی برای بیرون رفت از بحران کنونی ایران
بر اساس گزارش های دریافتی از ایران هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان رهبری و محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران تلاش های مشترکی را برای بیرون رفت از بحران کنونی ایران که به دنبال اعتراض میلیونی هواداران میر حسین موسوی و شیخ مهدی کروبی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری آغاز گردید دنبال می کنند .
تلویزیون العربیه روز دوشنبه 22-6-2009 با استناد به برخی گزارش ها اعلام داشت که آقای رفسنجانی سعی دارد موافقت اعضای مجلس خبرگان با ایجاد شورای رهبری را جهت جایگزین کردن این شورا با منصب ولایت فقیه را که هم اکنون خامنه ای در راس آن قرار دارد به دست آورد.در همین حال فیلمی بر روی یتیوب به نمایش گذاشته شده است که درسال 1988 از جلسه ی مجلس خبرگان فیلمبرداری شده است ، در آن جلسه رفسنجانی با تمام توان خود مجلس خبرگان را قانع ساخت تا با رهبری خامنه ای به عنوان جانشین آیت الله خمینی موافقت کنند.
رفسنجانی در جلسه ی مزبور با مهارت بالای سیاسی خود بحران خلا رهبری پس از درگذشت خمینی را حل کرد، با استناد به آنچه در جلسه ی سال 1988 صورت گرفت تحلیلگران بر این باورند که وی این بار نیز می تواند بحران کنونی ریاست جمهوری ایران را به سود میر حسین موسوی به پایان برساند، درصورت تحقق چنین امری موازنه ی قدرت در ایران کاملا دگرگون خواهد شد.
از سوی دیگر گفته شده است که وی توانسته است موافقت 50 عضو از 80 عضو مجلس خبرگان را برای بحث درباره ی حل این بحران را که چه بسا به سناریوهای مختلفی منجر گردد به دست آورده است.
برنامه ی پانورامای العربیه با مشارکت صاحب نظران در امور ایران برای چندمین شب متوالی بحران کنونی ایران را با بحث درباره ی اصل ولایت فقیه مورد بررسی قرار داد . طبق گزارش های رسیده ملاقات های چندی میان رفسنجانی و مراجع مذهبی واعضای مجلس خبرگان رهبری در قم انجام گرفته است ومسایل مرتبط به بحران کنونی ایران به بحث گذاشته شده است .
اما برجسته ترین راه حل پیشنهادی همان ایجاد شورای رهبری است زیرا ولی فقیه کنونی در نظر پیشنهاد کنندگان این طرح با حمایت خود از احمدی نژاد صلاحیت خود را از دست داده است.
در همین راستا گزارش شده است که خاتمی ورفسنجانی هماهنگی هایی را برای ایجاد راه حلی برای بیرون رفت از این بحران انجام داده اند .
شایان ذکر است که در صورت تغییر ولی فقیه ویا تشکیل شورای رهبری کمیته ی بررسی عملکرد ولی فقیه پیشنهاد خود را در اینباره به هیات امنای مجلس خبرا برای تصویب ارایه خواهد کرد. این هیات می تواند مساله ی برکناری خامنه ای را بررسی کند.برای تحقق چنین هدفی موافقت اکثریت نیمی از اعضا به اضافه ی یک عضو ضروری است. ولی این نگرانی وجود دارد که چنین تصمیمی چه به بسا با مخالفت سپاه پاسداران ونیروهای بسیج روبرو شود .از سناریوهای دیگری که گفته شده است رفسنجانی آن را پیشنهاد کرده است ، سناریوی استعفای محمود احمدی نژاد به عنوان راه حل منطقی برای پایان دادن این بحران می باشد.