۱۳۸۸/۰۳/۱۹

شرکت در انتخابات ریاست جمهوری وظیفه شرعی و ملی است

خطبه جمعه مسجد مکی زاهدان (بعد از بروز حوادث و ناآرامی در زاهدان)

مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان مولانا عبدالحمید علت اصلی وقوع حادثه اهانت به خویش را عدم وجود مدیریت صحیح در جهت دهی بحران دانست وگفت: اگر مدیریتی می بود که مصیبت دیدگان را توجیه کند که حساب برادران اهل سنت از کسانی که شرارت کرده اند جداست حتماً کار به این جا نمی کشید، اما متأسفانه به جای بازگویی و بیان موضع گیری های ما برای بازماندگان، شعارهای تند و جوسازی نامناسب صورت گرفت و گویا دست هایی پشت پرده نمی خواستند این بحران حل شود بلکه در پی سوء استفاده و دامن زدن به اختلافات و درگیریها بودند. این بزرگترین نگرانی بنده است.


مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های این هفته با تلاوت آیه «إنه من یتق و یصبر فإن الله لایضیع أجر المحسنین» به اهمیت صبر و تقوا در زندگی و در مقابله با مشکلات و سختی ها اشاره کرد و این دو صفت را دو عامل بزرگ برای موفقیت در زندگی برشمرد.

وی افزود: صبر و تقوا در حالت عادی آسان است اما در هنگام عصبانیت و در وقت مصیبت ها و مشکلات صبر کردن و تقوا را رعایت کردن انسان را به مرتبه احسان می رساند.
مولانا عبدالحمید در توضیح این آیه گفت: این آیه مقوله حضرت یوسف علیه السلام را نقل می کند آن گاه که از جانب برادرانش هدف ظلم قرار گرفت و در چاه انداخته شد، از پدر دور شدوبه صورت برده فروخته شد، در تمام مراحل صبر و تقوا را رعایت کرد و به جایزه ای از طرف خداوند رسید که برادرانش را حیرت زده نمود و وادار به افسوس و پشیمانی کرد. این یک اصل بزرگ و سنتی از سنتهای پروردگار است، هر کس در مشکلات خانوادگی، قومی، فرقه ای یا هر نوع مشکل دیگر در زندگی مواجه شد بهترین راه مقابله صبر و تقوا است که جایزه خدایی را در پی دارد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با این مقدمه به موضوع انفجار مسجد امیرالمومنین علی بن ابی طالب رضی الله عنه و حوادث بعد از آن اشاره کرد وافزود: در پی حادثه انفجار در مسجد علی بن ابیطالب ما با تمام شدت آنرا محکوم کرده و مجددا می گویم: برای ما هیچ تفاوتی ندارد که اینچنین حوادثی در مسجد شیعه صورت گیرد یا سنی؛ زیرا همه مساجد برای ما قابل احترام اند و فرق نمی کند خون شیعه ریخته شود یا سنی. خون هر انسانی برای ما محترم است، ما به هر شکل این نوع جنایات را محکوم می کنیم.
مولانا عبدالحمید با لحنی گلایه آمیز گفت: بنده این واقعه را در همان شب محکوم کردم و در خطبه های نماز جمعه نیز همه شنیدید که با انشراح صدر و بصورت شفاف این حادثه را رد کردم و گفتم اهل سنت از این حوادث بیزارند. حساب علما و نخبگان و توده اهل سنت از این نوع جنایات جداست، ما گفتیم در کنار داغدیدگان شیعه هستیم، با آنان ابراز همدردی می کنیم و در سطح استان چنین موضعی از جانب اهل سنت اتخاذ شد، و گمان کردیم با این موضع گیری شفاف و صریح پیام مان را به برادران اهل تشیع رسانده و برادری و دلسوزی مان را ثابت کرده ایم و دیگر می توانیم در مراسم تشییع جنازه شرکت کنیم.
ایشان افزود: در روز مراسم تشییع جنازه عده زیادی از مردم در حوزه دارالعلوم جمع شدند و قرار شد به اتفاق هم در مراسم شرکت کنیم اما تشخیص مسئولین و مقتضای احتیاط این بود که در مراسم حاضر نشویم.
مولانا عبدالحمید در ادامه در مورد اهانت به ایشان و حوادث متعاقب آن چنین گفت: روز بعد (یکشنبه) که مراسم تعزیه از طرف استاندار محترم که مدیریت سیاسی استان را بر عهده دارد و نیز نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهل تشیع جناب حاج آقای سلیمانی در مسجد علی بن ابی طالب رضی الله عنه برگزار شد ما نیز خواستیم در این مجلس شرکت کنیم و در این امر با فرماندار شهر زاهدان که مسئول امنیت شهر است هماهنگ کردیم و سپس به مسجد رفتیم.
مولانا ضمن بیان این مطلب که هدفش از شرکت در این مراسم فقط خیرخواهی و همدردی بوده شرکت در غم و شادی همسایگان اهل تشیع را جزو عادات همیشگی خویش و از رسوم و آداب مردم منطقه دانست.
وی افزود: بنده با هماهنگی در این مراسم شرکت کردم واز جوّ نابسامان وشعارهای تندی که در مراسم تشییع جنازه بر علیه ما داده شده بود بی خبر بودم و نمی دانستم که دست هایی توطئه انگیز پشت پرده است.
مولانا عبدالحمید علت اصلی وقوع حادثه اهانت به خویش را عدم وجود مدیریت صحیح در جهت دهی بحران دانست وگفت: اگر مدیریتی می بود که مصیبت دیدگان را توجیه کند که حساب برادران اهل سنت از کسانی که شرارت کرده اند جداست حتماً کار به این جا نمی کشید، اما متأسفانه به جای بازگویی و بیان موضع گیری های ما برای بازماندگان، شعارهای تند و جوسازی نامناسب صورت گرفت و گویا دست هایی پشت پرده نمی خواستند این بحران حل شود بلکه در پی سوء استفاده و دامن زدن به اختلافات و درگیریها بودند. این بزرگترین نگرانی بنده است.
مولانا ضمن ابراز ناراحتی از پیش آمدن حوادث بعد از اهانت گفت: بنده دوست نداشتم این خبر به دوستان و مقتدیان منتقل شود اما این کار صورت گرفت و مردم ناراحت شدند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان و مدیریت حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان با اقدامی بسیار جوانمردانه و بزرگوارانه عفو و گذشت خود را از تمامی اهانت کنندگان که تعداد 17نفر از آنان دستگیر شده اند اعلام نموده و هدف اصلی خود را رضای الهی و برقراری امنیت و آسایش مردم شیعه و سنی زاهدان بیان نمود.
ایشان با ابراز ناراحتی مجدد از صدمات جانی و مالی و خسارت های وارد آمده به شهروندان، برای شهدای حادثه رفع درجات و برای مجروحان شفای عاجل و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت کرد و افزود: کسانی که خسارت دیده اند می توانند به فرمانداری مراجعه کرده و طبق وعده دولت میزان خسارتشان را دریافت کنند.
مولانا عبدالحمید خطاب به حاضرین گفت: برای همه تان دعای خیر می کنم و تأکید می کنم که شهر، شهر خودمان است و استان، استان خود ماست، باید امنیتش را حفظ کنیم ومشکلات و مسایل را پی گیری کنیم.
ایشان افزودند: شیعه و سنی باید هوشیار باشند که آرزوی استکبار جهانی و دشمنان اسلام که ایجاد اختلاف، درگیری و تشنج در منطقه است را برآورده نکنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان از نهادهای بسیج و نیروی انتظامی و بقیه ارگان های امنیتی و ... خواست که در چنین شرایطی همه را با یک چشم نگاه کنند و از برخوردهای تبعیض آمیز بپرهیزند.
وی با انتقاد از نیروی انتظامی در برخورد با بازداشت شدگان این جریان از آنان خواست نگاه تبعیض آمیز نسبت به عده ای از مردم را کنار بگذارند.
ایشان ادامه داد: انتظار ما از همه مسئولین امر همین است که همه را به یک دید نگاه کنند چرا که همه شهروند ایرانی هستند، حتی ما توقع داریم با میهمانان خارجی که از کشورهای همسایه برای کار و فعالیت آمده اند نیز باعطوفت برخورد شود.
وی تصریح کرد: این انتظار شخصی بنده نیست بلکه انتظار ملت و مردم است.
مولانا عبدالحمید از مردم زاهدان مخصوصا اهل سنت به خاطر گوش فرا دادن به پیام ها و توجه به توجیهات روحانیت و تلاش در فرونشاندن آتش فتنه تشکر کرد و افزود: واقعاً شما از خود نجابت نشان دادید و پیام ما را شنیده و امنیت را رعایت کردید.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به دست های پنهانی که در پست ها و ادارات مسئولیت های مؤثری دارند و در دامن زدن مستقیم به این حادثه نقش داشته اند از تمام مسئولین نظام از جمله رهبر معظم انقلاب و مسئولین کشوری خواست تا عوامل حقیقی این درگیری را شناسایی کنند.
وی افزود: عوامل آنهایی نیستند که شعار دادند، یا اهانت کردند، بنده از آنها گذشتم و رضای خدا و امنیت ملت را ترجیح دادم بلکه عوامل اصلی کسانی هستند که در پستها و مناصب اختلاف می سازند و تحریک می کنند.
وی تاکید کرد: شناسایی این عوامل به مراتب مهم تر و حیاتی تر از شناسایی افرادی است که دست به تخریب مغازه ها و وسایل زدند.
وی گفت: مردم این عوامل را می شناسند، ما نیز می شناسیم و می خواهیم هر چه سریعتر دست شان از سر شیعه و سنی کوتاه شود.
مولانا عبدالحمید خاطر نشان کرد: کسانی هستند که می خواهند بین صفوف اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند، می خواهند دو صف (شیعه و سنی) بسازند، در حالی که ما در گذشته یک صف بودیم، آباء و اجداد ما در یک کشور در یک صف از خاک میهن دفاع کردند و در کنار هم شهید شدند. ما همه ایرانی هستیم، نمی دانیم این چه دست هایی است که می خواهد این صف ها را از هم جدا کند؟!.
مولانا تصریح کرد: افرادی که در داخل به اختلافات و تفرقه دامن می زنند با گروهکهایی که در خارج از کشور علیه نظام برنامه ریزی می کنند هیچ تفاوتی ندارند.
مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از مراجع تقلید قم و روحانیون برجسته خواست که اهل سنت را منزوی نکنند و همواره سعی کنند به ایجاد برادری بیشتر و مستحکم تر کمک کنند، به گزارش های افراد از خدا بی خبر توجه نکنند، آنها می خواهند با مظلوم نمایی دید مسئولین نظام و مراجع بزرگوار را نسبت به ما مکدّر کنند.
وی افزود: اینها افرادی هستند که حسابشان از برادران شیعه و سیستانی جداست، همان گونه که افراد جنایت کار سنی از ملت سنی جدایند، افراد جنایتکار شیعه نیز از ملت شیعه جداست.
مولانا تاکید کرد: انتظار ما از مسولین نظام و مراجع تقلید همین است که ما را با یک دید نگاه کنند.
وی افزود: ما انتظار داریم مسئولین محترم علل اختلاف و عوامل رسیدن به وحدت را بررسی کنند و ما را در کنار همدیگر قرار دهند، در استکبارستیزی در کنار هم باشیم و کسی نتواند در این صف رخنه ایجاد کند و این کار بدون نظر بلند و دید وسیع امکان پذیر نیست و همت بلند مسئولین خصوصاً رهبر انقلاب را می طلبد. رهبر انقلاب رهبر همه است؛ رهبر شیعه و سنی، و انتظار است این مسایل را جداً مورد بررسی قرار دهند.
شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید به مسأله انتخابات نیز اشاره داشت و گفت: این انتخابات مهم و سرنوشت ساز است. بسیاری به من پیام داده اند که در شرائط کنونی در انتخابات شرکت نکنید، اما ما مصلحت خود و جامعه و کشورمان را بهتر می دانیم و نخبگان جامعه خوب می دانند که شرکت درانتخابات چقدر مهم است و در واقع یک مسئولیت شرعی و ملی و یک آزمون ملی است.
وی افزود: تلاش کنیم در مملکت ما تغییر ایجاد شود، عزم تحوّل و اصلاح کنیم و به کسی رأی دهیم که شیعه و سنی را به یک دید نگاه کند و باعث ایجاد وحدت و همبستگی شود.
مولانا افزود: به سوابق افراد نگاه کنیم و طبق این سوابق و مناظره ها و سخنان شان آنان را انتخاب کنیم .
وی خطاب به حاضرین گفت: شما به بلوغ سیاسی رسیده اید، با مشورت با نخبگان و علما و معتمدین و ریش سفیدان و با درایت خود به گزینه اصلح و افضل برای ریاست جمهوری رأی دهید .
ایشان با اشاره به سفر آقای کروبی به زاهدان از آمدن ایشان به این دیار با وجود التهاب اوضاع تشکر کرد.
مولانا همچنین از مسئولینی که با حسن نیت پیگیر قضیه بودند خصوصاً آقای سرتیپ رادان (معاونت نیروی انتظامی کشور) تشکر کرد و نیز از آقای مهندس فروزش که در طول این جریان با وجود پر رنگ و مؤثرش در فرو نشاندن آتش فتنه سپاسگذاری نمود.
شیخ الاسلام در پایان جوانان را به طور خصوصی مورد خطاب قرار داد و آنان را به ادای نماز در مساجد و شرکت در نماز جمعه و بیداری دینی و حفظ احکام و حدود خداوندی و دعوت الی الله توصیه نمود.

با پایان یافتن سخنان مولانا عبدالحمید آقای مهندس فروزش نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت. وی با تسلیت ارتحال امام به موضوع حادثه اشاره کرد و ابتدا از همکاری مردم در فرونشاندن آتش اختلاف سپاسگذاری کرد و سپس گفت: در سطح استان 300 نوع قبیله و 2 نوع مذهب وجود دارد، استکبار می خواهد بین صفوف مردم فاصله بیاندازد و تهاجمات تفرقه افکن عقیده ای، مذهبی، و ... را دامن بزند اما بحمد الله تاکنون نتوانسته است به این هدف برسد.
وی افزود: کسانی که در داخل با این هدف حرکت می کنند از نگاه ما جزو عامه مردم نیستند و ما با آنها برخورد خواهیم کرد.
او تصریح کرد: نیروهای امنیتی به درستی عمل کنند و عوامل اختلاف و درگیری را به خوبی شناسایی کنند.
او افزود: اگر چه ما آنان را می شناسیم و اگر با آنان برخورد نشود ما معرفی شان می کنیم. آنان افرادی هستند که در سطوح پست و مقام قرار دارند. آنها می خواهند کلمه وهابیت را بی دلیل به ما نسبت دهند، ما با این روند برخورد می کنیم، در حالی که در گفتار و سخنرانی ها و نوشته های ما اثری از وهابیت یافت نمی شود.