۱۳۸۸/۰۴/۰۱

ادامه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به نتیجه انتخابات


از تهران خبر می‌رسد که در ادامه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به نتایج اعلام شده اتنخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد، شهروندان تهرانی معترض امروز قرار است از ساعت ۵ تا ۶ بعدازظهر چراغ ماشین‌های خود را روشن کنند.

پس از آنکه درخواست مجمع روحانیون مبارز برای برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز روز شنبه ۳۰ خرداد، حدفاصل میدان‌های انقلاب و آزادی، با مخالفت مسئولان دولتی روبه‌رو شد و تجمع خودجوش مردمی روز شنبه در این منطقه با دخالت گسترده نیروهای امنیتی، نظامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت گرایید، خبرهای رسیده از تهران حاکی است که شهروندان تهرانی روش‌های دیگری را برای بیان مسالمت‌آمیز اعتراض‌های خود انتخاب کرده‌آند.

از جمله شب گذشته سایت خبری کلمه، یکی از دو وب‌سایت اصلی اطلاع‌رسانی میرحسین موسوی اعلام کرد که شهروندان تهرانی، دوشنبه اول تیرماه، از ساعت ۵ تا ۶ بعد از ظهر و «به نشانه اعتراض و همدردی» با قربانیان خشونت‌های روز شنبه، چراغ‌های اتومبیل‌های خود را روشن خواهند گذاشت.

این اعتراض به دعوت میرحسین موسوی صورت نمی‌گیرد اما وب سایت کلمه از این موضوع به عنوان «شیوه جدید اعتراض در پی ممانعت بی‌سابقه و برخورد شدید نیروهای نظامی و شبه نظامی با مردم» یاد کرده است.

بر اساس اعلام تلویزیون دولتی ایران، در حوادث روز شنبه دست کم ۱۰ نفر جان باخته‌اند و پلیس می‌گوید که نزدیک به ۵۰۰ نفر را در این روز بازداشت کرده است.

با این حال شبکه خبری سی ان ان به نقل از منابع بیمارستانی، تعداد قربانیان خشونت‌های روز شنبه را ۱۹ نفر ذکر کرده و اضافه می‌کند که بر اساس گزارش‌های غیر رسمی تا ۱۵۰ نفر در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

از شامگاه شنبه تصاویر و ویدئوهایی که از خشونت‌های روز شنبه علیه مردم معترض در وب‌سایت‌های منتشر شده است، از شبکه‌های خبری مختلف پخش می‌شوند و یکی از این تصاویر مربوط به دختری به نام نداست که در خیابان امیرآباد شمالی به ضرب گلوله جان باخته است.

گزارش‌های غیررسمی، حاکی از آن است که روز گذشته پیکر ندا به شرط انجام سریع و پنهانی مراسم تدفین در اختیار خانواده‌اش قرار گرفته و به مساجد تهران تأکید شده است که ازبرگزاری مراسم یادبود برای او خودداری کنند.

هنوز منبع خبری مستقلی این گزارش‌ها را که بیشتر به وسیله شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی در اینترنت منتشر شده، تأیید نکرده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز از تهران گزارش می‌دهد که حامیان جوان میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ۲۲ خرداد، از مردم خواسته‌اند که در روز دوشنبه به یاد کشته‌شدگان روز شنبه شمع‌های سیاه به همراه روبان‌های سبز با خود داشته باشند.

گزارش رویتز که مستند به خبری در وب‌سایت حامیان جوان آقای موسوی است، اضافه کرده است که این گروه از حامیان آقای موسوی از مردم خواسته‌اند که با هدف بزرگداشت قربانیان روز شنبه، از ساعت ۵ بعد از ظهر امروز به مدت دو ساعت چراغ‌های خودروهای خود را روشن نگه دارند.

این گزارش‌ها در حالی است که آقای موسوی روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز روز شنبه از هواداران خود خواسته‌است که با خویشتنداری به اعتراض‌های خود ادامه دهد.

آقاى موسوى در بيانيه روز يكشنبه خود آورده است: «تيراندازى به مردم، پادگانى شدن فضاى شهر، ارعاب، تحريک و قدرت نمايى همگى فرزندان نامشروع قانون‌گريزى شديدى است كه در معرض آن قرار داريم و عجبا كه بانيان چنين شرايطى ديگران را به اين خطا متهم مى كنند.»

وی همچنین خطاب به حامیانش گفته است که: «در اعتراضات خود همچنان به پرهيز از خشونت پايبند بمانيد و چون پدران و مادرانى دل شكسته با رفتارهاى نامتعارف فرزندانتان در قواى امنيتى برخورد كنيد.»

تجمع اعتراضی روز شنبه مردم تهران، پس از آن انجام شد که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه خود، راهپیمایی‌‌ها و تجمعات مسالمت‌آمیز معترضان را به «زورآزمایی خیابانی» تشبیه کرد و ضمن درخواست پایان دادن به تظاهرات خيابانى، تهديد كرد كه مسئول خونريزى‌هاى احتمالى با رهبران جنبش اعتراضى به نتايج انتخابات است.

به دنبال این اظهارات بود که شمار گسترده‌ای از نیروهای نظامی و امنیتی، با استقرار در خیابان‌های تهران، به برخورد با اجتماعات خیابانی پرداختند.

حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران همچنان ادامه دارد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای تهدید کرده است که با اجتماعات اعتراضی آینده مقابله خواهد کرد.