۱۳۸۸/۰۳/۱۹

شکست حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان

سنی نیوز :جناح سنی‌مذهب لبنان موفق به کسب اکثریت آرا در انتخابات پارلمان این کشور شد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه حزب‌الله قبل از نیمه‌‌شب، در جریان شمارش آرا‌، به شکست خود رسما اذعان کرده است.

سعد حریری، رهبر جناح سنی‌مذهب لبنان، در ساعات نخستین بامداد روز دوشنبه پیروزی این جناح در انتخابات پارلمانی را رسما اعلام کرد. انتخابات پارلمان لبنان روز یکشنبه با حضور بیش از ۲۰۰ ناظر بین‌المللی و ۵۰ هزار نیروی امنیتی برگزار شد. سعد حریری دقایقی پس از اعلام پیروزی، در جمع طرفداران خود در بیروت گفت: «این روز یک روز بزرگ در تاریخ لبنان دمکراتیک است.»

در انتخابات پارلمان، حزب سنی‌مذهب به رهبری سعد حریری و حزب شیعی‌مذهب حزب‌الله، برای کسب اکثریت مجلس این کشور به رقابت پرداختند. مجلس لبنان ۱۲۸ کرسی دارد. هر چند که مسلمانان این کشور جمعیت بیشری دارند، اما کرسی‌های مجلس به طور مساوی میان مسلمان و مسیحیان تقسیم می‌شود. حزب‌الله پیش از انتخابات اعلام کرده بود که در صورت کسب اکثریت ‌آرا، به همراه جناح مسیحی طرفدار خود، دولت را تشکیل خواهد داد.

اننخابات در رقابتی تنگاتنگ با حزب الله که از حمایت جمهوری اسلامی ایران و سوریه برخوردار است، انجام شد.

نتیجه انتخابات در حالی مشخص شد که محمود احمدی‌نژاد پیش‌بینی کرده بود که حزب‌الله برنده انتخابات خواهد بود.
در این میان، یکی از رهبران حزب‌الله، با اعلام شکست خود، گفت: «ما نتیجه را پذیرفته‌ایم، چون خواست ملت چنین است». بر اساس آمار وزارت کشور لبنان، ۵۴ درصد از واجدان شرایط، در انتخابات روز یکشنبه شرکت کردند.