۱۳۸۸/۰۴/۰۹

پرتاب گاز اشك آور به تجمع چند هزار نفری در اطراف مسجد قبا

پليس ضد شورش جمهورى اسلامى ايران براى متفرق كردن تجمع چند هزار نفرى هواداران مير حسين موسوى در اطراف مسجد قبا در شمال تهران از گاز اشك آور استفاده كرد.

در اين تجمع كه روز یکشنبه براى بزرگداشت كشته شدگان حادثه هفتم تير سال ۱۳۶۰ برگزار شد، هواداران آقاى موسوى، نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، شعار مى دادند: «راى من كجاست؟»

برخی از گزارش ها تعداد افراد معترض در این مراسم را بین سه تا پنج هزار ذکر کرده اند.

يك شاهد عينى كه خود در مسجد قبا در نزديكى خيابان شريعتى حضور داشت، در گفت و گو با راديو فردا گفت: «جمعيت قابل ملاحظه اى حاضر شده بودند و مردم نيم ساعت نشستند ولى آقاى موسوى به دليل اينكه در ترافيك گير كرده بود نتوانست كه در تجمع حاضر شود و به جاى وى، پسر آقاى بهشتى صحبت كرد.»

وى افزود: تعداد نيروى انتظامى، يگان ويژه و لباس شخصى ها آن قدر زياد بود كه مردم ناچار شدند متفرق شوند، ضمن اينكه پليس براى متفرق كردن معترضان از گاز اشك آور استفاده كرد و درگيرى هايى نيز در ضلع شمالى مسجد قبا رخ داد.

وى افزود: در اين گردهمايى تعدادى از روحانيون از جمله آيت الله هادى غفارى حضور داشتند.

خبرگزارى آسوشيتدپرس نيز به نقل از شاهدان عينى خبر داد: پس از اينكه نيروهاى پليس يك پيرزن را مورد ضرب و شتم قرار دادند جوانان به سمت آنها حمله ور شدند.

بر اساس اين گزارش، برخى از معترضان اعلام كرده اند كه دست و پاى آنها در درگيرى با نيروهاى پليس شكسته شده است.

تصاویر منتشر شده از این تجمع نشان می دهد که مهدی کروبی نیز در جمع معترضان حاضر شد و از سوی هوادارانش با شعار «کروبی، حمایتت می کنیم» مورد استقبال قرار گرفت.

تجمع روز يكشنبه از سوى سايت ها و شبكه هاى اجتماعى نزديك به مير حسين موسوى در اينترنت تبليغ شده بود و گفته مى شد كه براى آن نيز مجوز گرفته شده است.

ولى خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، به نقل از حسین طلا، فرماندار تهران اعلام كرد كه هيچ مجوزى براى برگزارى مراسم در مسجد قبا صادر نشده است.

ستاد مير حسين موسوى در روزهاى اخير تلاش كرده است تا براى بزرگداشت كشته شدگان در تظاهرات دو هفته اخير ايران مجوز دريافت كند ولى مقام هاى وزارت كشور از صدور چنين مجوزى امتناع كرده اند.

اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهورى در ايران و حمايت آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، از آن موجى از اعتراض هاى خيابانى در تهران و ساير شهرهاى ايران برانگيخته است.

اين تظاهرات با سركوب شديد نيروهاى امنيتى روبرو شده و تاكنون مرگ حداقل ۲۰ نفر از معترضان در جريان تيراندازى ها تاييد شده است.

رهبر ايران برگزارى هر گونه تظاهرات را غير قانونى دانسته و مسئوليت عواقب و خونريزى هاى احتمالى را بر عهده برگزار كنندگان آن گذاشته است.

اين در حالى است كه مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى انتخابات، گفته اند بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسى جمهورى اسلامى برگزارى راهپيمايى آزاد است.

اين نامزدها، نتيجه انتخابات كه در آن محمود احمدى نژاد برنده اعلام شده است را ناشى از تقلب گسترده و مهندسى آراء دانسته اند. در مقابل دولت نهم و رهبر ايران مى گويند كه انتخابات دهم رياست جمهورى سالم برگزار شده است.