۱۳۸۸/۰۳/۲۹

ممانعت از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب “حوزه علمیه انوارالعلوم “خیرآباد


سنی نیوز :ممانعت حکومت از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد زاویه ی تازه ای از رفتارهای خصمانه حکومت بر حوزه های اهل سنت خراسان و خصوصا حوزه مذبور را رونمایی کرد.

——————————————-

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مهمترین برنامه های جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب ۵۷ تا به امروز در دست گیری شریان حیات دینی اهل سنت که همانا حوزه های علمیه باشد و نظارت کامل بر آنها بوده است و در این راستا از هیچ گونه کوششی اعم از تشویق و ترهیب فروگذار نکرده است.
از نمونه های بارز این اقدامات می توان اساسنامه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت كشور را نام برد که سال ۸۶ در همین راستا به تصویب هیئت دولت رسید.
گرچه این سیاست جمهوری اسلامی در برخی موارد موفق بوده است اما در بسیاری از موارد با هوشیاری علما و دلسوزان جامعه اهل سنت به سنگ خورده است و علمای بیدار اهل سنت هرگز نگذاشته اند حوزه هایشان استقلال خود را از دست بدهد.
در این بین برخی از مدارس علوم دینی اهل سنت ، از آنجا که نخواسته اند تحت هیچ شرایطی سایه شوم و سنگین حکومت را بر سر خود احساس کنند در این راه متحمل تاوان و هزینه های فراوانی شده اند.
بطور مثال در اوائل دهه هشتاد وقتی مدارس علوم دینی اهل سنت شمال شرق کشور(خراسان رضوی) می خواستند با ایجاد شورای هماهنگی مدارس رابطه بین این مدارس را هر چه بهتر و محکمتر نمایند ، حکومت با دخالت های بیجا و فشارهای پیاپی باعث شد این طرح در همان ابتدای شکل گیری منحل شده و ناکام بماند. این طرح که بر اساس آن امتحانات حوزه های علمیه اهل سنت خیرآباد ، تایباد و حومه و خواف و حومه زیر نظر شورا و به شکل سازماندهی شده برگزار می گشت و نیز در دیگر موارد باعث ارتباط خوبی بین این مدارس می شد بعد از اجرایی شدن ، دیری نپایید که به واسطه فشارهای مراکز دولتی و دخالت های بی مورد دفتر رهبری در امور اهل سنت خراسان منحل شد.
بعد از انحلال این شورا روز به روز فشارها بر مدارس این منطقه همچون دیگر مدارس اهل سنت سراسر کشوربیشتر و بیشتر شد به گونه ای که از صاحبان این مدارس خواسته شد جهت هر گونه اجلاس و همایش از مدیریت دفتر رهبری در امور اهل سنت مجوز دریافت نمایند.
دراین میان حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد با بیش از ۵۰۰ طلبه مرد و زن یکی از مدارسی است که به جهت توجه بیشتر جامعه اهل سنت منطقه و سراسر کشور به آن و اقبال روزافزون طلاب به این حوزه همواره بیشتر تحت نظارت حکومت قرار گرفته است و نظارت خود را روز به روز به آن افزوده است.
یکی از مصادیق فشار بر این حوزه ممانعت از برگزاری مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن در این حوزه بود:
قضیه از این قرار بود که مدارس دینی اهل سنت کشور به خاطر بالا بردن سطح کیفی و کمی تلاوت و قرائت قرآن در بین جوانان و توجه همگان به این کتاب الهی همه ساله مسابقات قرآن را در سطح کشوری به میزبانی حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان برگزار می نماید. این مسابقات همه ساله با استقبال انبوه دوستداران قرآن از سراسر کشور مواجه می شود و ده ها نفر از مناطق مختلف کشور در آن به رقابت می پردازند.
از آنجا که برگزاری مداوم این مسابقات در یک مکان خسته کنند و فاقد تنوع بود و از طرفی علاقه مندی بسیاری از صاحبان مدارس به میزبان این مسابقات تصمیم برآن شد که این مسابقات هر سال در یکی از حوزه های علمیه اهل سنت در سراسر کشور برگزار شود.
حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد اولین داوطلب میزبانی این مسابقات شد که با توافق مسئولین برگزاری مسابقات نظر به صلاحیتی که این حوزه برای برگزاری مسابقات داشت، قرار برآن شد که این حوزه میزبان ششمین دور مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن اهل سنت باشد.
همراه با شروع شدن هفته وحدت حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد خود را آماده میزبانی از مسابقات مهمترین و بهترین کتاب وحدت آفرین یعنی قرآن مجید می نمود.
با فرارسیدن تاریخ برگزاری مسابقات شرکت کنندگان از سراسر کشور خود را به حوزه مذبور رسانیدند و منتظر شروع مسابقات شدند.
همه چیز جهت برگزاری این مسابقات مساعد بود و مسئولین حوزه برای پذیرایی از میهمانان خدا سنگ تمام گذاشته بودند و همه تن در خدمت میهمانان بودند.و صدها شرکت کننده از سراسر کشور با تحمل رنج های فراوان سفر خود را به محل برگزاری مسابقات رسانیده بودند.
ساعاتی بیش به برگزاری مسابقات نمانده بود که که مسئولین حوزه با انبوهی از بهانه تراشی های مسئولین حکومتی مواجه شده بودند.
مقامات حکومتی بهانه های واهی فراوانی برای ممانعت از مسابقات پیش می کردند از جمله اینکه چرا برای برگزاری مسابقات قرآن از دولت مجوز نگرفته اند!!! و…
ولی هدف اصلی آنان ممانعت از برگزاری مسابقات بود و گویا همه مسئولین حکومتی با زبان بی زبانی به مسئولین برگزاری مسابقات میگفتند که این مسابقات نباید برگزارشود سخنی که بعدا با صراحت اعلان داشتند و آن را عملی نیز نمودند.

با فرارسیدن ساعت شروع مسابقات دولت از حوزه خواست هر چه سریعتر مسابقات قرآن را لغو نموده میهمانان و شرکت کنندگان را از حوزه بیرون کند!!!!!!
تقاضاهای مسئولین حوزه برای اجازه گرفتن از دولت تاثیری در تصمیم دولتمردان نداشت زیرا تنها خواسته دولتمردان که باید در هفته وحدت اجرا میشد تعطیلی مسابقات کلام خداوند بود.
مسئولین حوزه علمیه خیرآباد و نیز مسئولین برگزاری مسابقات وقتی پافشاری حکومت را بر تعطیلی مسابقات دیدند بخاطر جلوگیری از هر نوع تنش حاضر به لغو کردن این مسابقات شدند و حدود ۲۰۰شرکت کننده این مسابقات بدون برگزاری هر نوع رقابتی به مناطقشان برگشتند.
تعطیلی مسابقات نه تنها موضع گیریها و فشارهای حکومت را بر این حوزه کم نکرد بلکه بر شدت و حدت آن افزود به صورتی که بعد از آن از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب این حوزه هم ممانعت به عمل آمد.
ممانعت حکومت از برگزاری مراسم فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد زاویه ی تازه ای از رفتارهای خصمانه حکومت بر حوزه های اهل سنت خراسان و خصوصا حوزه مذبور را رونمایی کرد.
بعد از آخرین جلسه فارغ التحصیلی این حوزه در سال ۱۳۷۷ که با استقبال پرشور و باشکوه مردم و جامعه اهل سنت منطقه مواجه شد مسئولین حکومتی برگزاری این مراسم را نیز به بهانه های واهی و پوچ مانع شدند.
حکومت جمهوری اسلامی اعلان داشت که در صورتی می توانند جلسه فارغ التحصیلی را برگزار نمایند که هیچ میهمانی ار استانهای دیگر کشور ـ خصوصا استان سیستان و بلوچستان و بلاخص از زاهدان و حوزه دارالعلوم (مکی) ـ در آن شرکت نکنند و هیچ میهمان خارج استانی برای شرکت در این مراسم دعوت نشود. شرطی که هرگز مسئولین نظام دلیلی قانع کننده برای آن ارائه ندادند.
مسئولین حوزه که با این محدودیت مواجه شده بودند از برگزاری مراسم فارغ التصیلی صرف نظر کردند.


با گذشت بیش از ده سال از آخرین جلسه فارغ التحصیلی سال به سال بر تعداد فارغ اتحصیلان این حوزه افزوده شد به صورتی که مسئولین حوزه مجبور شدند شرایط حکومت را بپذیرند و بدون دعوت از هیچ میهمانی از خارج استان جشن فارغ التحصیلی طلاب خود را برگزار نمایند. لذا بیست و هشتم خردادماه سال جاری را تاریخ برگزاری این مراسم اعلان کردند و بعد از اطلاع به همه فارغ التحصیلان و دیگران خود را برای برگزاری این مراسم آماده کردند.
از آنجا که تعداد فارغ التحصیلان زیاد بود و انتظار می رفت افراد زیادی در این مراسم شرکت کنند مسئولین حوزه برآن شدند که مراسم را در صحن حوزه که فضایی بزرگتر از مسجد دارد برگزار نمایند تا مشکلی برای حضور مهمانان وجود نداشته باشد. اما همین بهانه ای شد که مسئولین حکومتی برگزاری مراسم را در صحن حوزه ممنوع اعلان کنند و شرط اجازه برگزاری این مراسم را، برگزاری در محیط کوچک مسجد قرار دهند.شرطی که می توان آن را مضحک ترین شرط جمهوری برای ممانعت از این مراسم بیان داشت.
مسئولین حوزه وقتی با این شرط حیرت انگیز مواجه شدند به یقین می دانستند که واقعه ممانعت از برگزاری مسابقات قرآن در حال تکرار است. لذا به خاطر اینکه دوباره میهمانان خود را با دست خود از مراسمی که خودشان آنان را برای شرکت در آن دعوت کرده اند، اخراج نکنند از خیر برگزاری این جلسه هم گذشتند و منتظر پیش آمدن فرصتی دیگر شدند، فرصتی که یقین دارند تا زمانی که این حکومت بر ایران سلطه افکنده است هرگز آن فرصت پیش نخواهد آمد.